Eén doelgroep één dienst. Zin of onzin?

dec 01, 2020

1 Doelgroep 1 dienst. Zin of onzin?

 

Ze zeggen, dat ik te veel verschillende dingen doe. Dat dat verwarrend werkt.
Dat ik me beter kan focussen op 1 ding. En dat ik veel beter één doelgroep kan aanspreken.

Ik laat ze praten, want verschillende dingen doen vind ik leuk!
Ik houd van afwisseling en doe op dat punt liever geen concessies.
Voor mij heeft alles wat ik doe, met elkaar te maken.
Als mensen me leren kennen, gaan ze dat wel begrijpen.

Ik doe mijn werk op mijn eigen manier én met veel plezier.
Alleen wel jammer, dat dit niet altijd het gewenste resultaat oplevert.

Herken jij je hierin? Lees dan vooral verder.

Een breed aanbod heeft zo z’n voordelen

Een breed aanbod of goed zijn in meerdere dingen heeft voordelen.
Je kunt veel meer mensen helpen.
En door de afwisseling is het werk nooit saai.
Daar wordt je blij van. Toch?

Maar het zorgt ook voor verwarring.
Mensen snappen vaak niet goed wat je doet, waarmee jij ze kunt helpen.

En het kost veel tijd om alles wat je doet voldoende aandacht te geven.
Dat is ‘part of the deal’. Maar het voelt soms alsof je achter de feiten aanloopt. Je hebt te weinig tijd om wat je doet, goed weg te zetten.

Toch ga ik je hier niet vertellen, dat jij je beter tot 1 dienst en één duidelijke doelgroep kunt beperken. Je moet vooral doen waar je goed in bent. Uiteindelijk gaat het om jouw welzijn en jouw geluk! Dan ben je op je best.

Maar ik snap wel hoe het komt, dat je dit advies krijgt!

1 Product en één afgekaderde doelgroep

Dat zorgt voor duidelijkheid!
Heb je 1 doelgroep, dan kun je daarop je communicatie volledig afstemmen. Er zijn vaak veel overeenkomsten tussen mensen binnen een bepaalde doelgroep. Ze communiceren op dezelfde manier en gebruiken vaak dezelfde woorden. Ze hebben dezelfde problemen, frustraties, verlangens, interesses, hobby’s, cultuur, eetgewoontes enz. Dat zijn kenmerken waarin deze mensen zichzelf herkennen. Als je die kenmerken weet, wordt het eenvoudig om die mensen aan te spreken.

Hetzelfde geldt voor focus in je aanbod. Je kunt je hele marketingstrategie daarop afstemmen. Je wordt daarmee heel duidelijk in je communicatie, omdat het altijd over hetzelfde aanbod gaat. Je communiceert maar één verhaal, waardoor je heel herkenbaar bent. Klanten weten precies wat ze van jou kunnen verwachten.

Je bent het vast met me eens dat communicatie een stuk eenvoudiger wordt met 1 dienst en één doelgroep. En dat je super duidelijk bent voor je publiek.

En tegelijkertijd zie je om je heen, dat verschillende producten of diensten aanbieden voor veel grote bedrijven de gewoonste zaak van de wereld is!
Bol.com verkoopt niet alleen boeken, maar ook speelgoed, kleding, huishoudelijke apparatuur enz. Ikea verkoopt niet alleen interieurartikelen, maar ook huishoudelijke apparatuur, speelgoed en zelfs eten. Een tankstation verkoopt lang niet altijd alleen brandstof. Ook spullen voor de auto, bloemen, boeken, koffie en eten. Banken beheren niet alleen je geld, ze bieden je ook hypotheken en verzekeringen aan. Centraal Beheer biedt sinds kort, behalve verzekeringen, ook klushulp aan: loodgieters, schilders en zelfs een automonteur voor je pech onderweg.

Als de grote bedrijven dit kunnen, waarom zou een boksschool dan geen yoga kunnen aanbieden? Of een groei-coach geen thai-chi? Waarom zou een muzikant niet ook coach of mediator kunnen zijn? En een scheidingsadvocaat ook relatietherapeut?

Ligt je passie op meerdere vlakken en heb je de daarbij horende deskundigheid? Laat je dan niet tegenhouden. Ook al is het toevallig in strijd met wetten van marketing en communicatie.

Zorg voor een duidelijk verhaal

Wat je nodig hebt, is een duidelijk verhaal. Dat verhaal is de overkoepelende boodschap van jouw producten en diensten. Dat verhaal vormt de paraplu over je aanbod. Die paraplu vind je in de essentie. In het waarom je doet, wat je doet. Datgene waarvan jouw hart sneller gaat kloppen, omdat je er enthousiast over bent en er niet over uitgesproken raakt. Dat warme kloppende hart zit in elke ondernemer en in elk bedrijf. En het is belangrijk dat zichtbaar en voelbaar te maken.

Bol.com is begonnen als online boekenwinkel, maar is tegenwoordig een verzameling speciaalzaken. De paraplu van Bol.com: Een winkel die maximaal aansluit bij de persoonlijke behoefte van klanten met een maximale keus in producten, prijzen en vormen en beschikbaarheid. Bol.com wil altijd toegankelijk zijn en overal waar een vraag ontstaat, aanwezig zijn. Hoe breed wil je het hebben? Betrouwbaarheid, snelle levering en koopgemak zijn belangrijke waarden voor Bol.com. En het is overduidelijk wat Bol.com doet, doordat ze die waarden tot in het extreme doorvoeren.

Dit geldt ook voor Ikea. Ikea wil voor zoveel mogelijk mensen, een beter en voor iedereen betaalbaar dagelijks leven creëren. Ikea heeft een passie voor het leven thuis en wil een positieve impact in de wereld. Bij Ikea willen ze een breed scala van goed ontworpen spullen aanbieden tegen prijzen die zo laag zijn, dat zoveel mogelijk mensen worden bereikt en bediend.

Ook hier weer, zoveel mogelijk mensen! En ook hier is de paraplu overduidelijk. Omdat de reden van bestaan en hun kernwaarden in alles worden doorgevoerd.

Hoe concreter de paraplu is waaronder jij je producten en diensten hangt. Des te duidelijker word je boodschap. Dat zit ‘m niet alleen in één specifieke doelgroep of één specifieke dienst. Dat zit ‘m in de impact die jij wilt leveren.

De paraplu gaat over de kern van je bedrijf.
De boodschap die je wilt uitdragen.
De impact die je wilt leveren.
De waarden die je daarbij hanteert.
Het kloppende hart van jouw bedrijf.

Wil jij met een duidelijk verhaal communiceren, zodat anderen je beter gaan begrijpen en je duidelijker zien staan?
Stel jezelf dan de volgende vragen:

  1. Wat is het uiteindelijke resultaat dat je wilt leveren? 
Even los van de cijfers. Elk product elke dienst levert iets op. Wat beloof je, voor welk resultaat ga je?
  2. Waarom ga je voor dit eindresultaat?
    Waarom vind je dit resultaat zo belangrijk voor jou en voor je klanten? Wat levert het op? Wat verandert er?
  3. Wat vind je belangrijk en komt bij alles wat je doet weer terug? 
Waaraan hecht je veel waarde en wil je altijd voldoen? Vraag je ook eens af hoe je de dingen doet. Hoe je je gedraagt. Wat jij je klanten mee wilt geven en welk gevoel je wilt achterlaten.
  4. Wie zijn ideale klanten voor jouw bedrijf ? 
Met wie werk je het liefst samen en waarom? Met wie bereik je de beste resultaten? Wat hebben jouw klanten gemeen en waarin verschillen ze van elkaar?

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, ga je op zoek naar de essentie van je bedrijf.

Waar draait het om in jouw bedrijf?

Waar komt alles wat je doet, bij elkaar? Dat is de paraplu waaronder je alles wat je doet en levert onderbrengt. Gebruik dit als rode draad door jouw verhaal. Zo zorg je voor duidelijkheid en heldere communicatie.

Mijn missie is: Ondernemers en bedrijven vanuit het kloppende hart van hun bedrijf zichtbaar onder de aandacht te brengen.

Ik geloof in de unieke meerwaarde van elk bedrijf. Dat is wat je laat zien, wat indruk maakt en aandacht trekt. Daarmee maak je het verschil!

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

P.S. Aan de slag met de branding van jouw bedrijf, maar geen idee waar te beginnen? Plan een onlinegesprek in.  In het online strategiegesprek kijk ik met je mee waar je staat. Wat je wilt bereiken. En wat je daar voor nodig hebt. Het gesprek is uiteraard helemaal gratis. 

Onlinegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *