Opvallen of verdwijnen in de grijze massa, de keus is aan jou!

,

In deze winterse maanden aan het begin van het nieuwe jaar is het fijn om naar binnen te keren. Dat doet de natuur ook. En nu met de Corona-pandemie lijkt het alsof de natuur ons meer dan anders dwingt om pas op de plaatst te maken.

Een perfecte tijd om (opnieuw) af te stemmen met jezelf.
Waar sta je?
Waar wil je naar toe?
Zit je nog op het juiste pad?
Klopt dat wat je doet nog steeds bij wie je wilt zijn?

Tijd om af te stemmen met je eigenheid. 
Daar zit jouw kracht en dat van je bedrijf. En daarmee onderscheid jij je van je collega’s.

Eigenheid speelt een hoofdrol binnen de Branding van je bedrijf.
Het is alles wat jou bijzonder maakt. Het geeft je een identiteit. Dat geldt voor jou als persoon, maar ook voor jouw bedrijf.

Het begrip eigenheid wordt vaak in één adem genoemd met authenticiteit. Voor mij is eigenheid alles wat voor iets of iemand karakteristiek is. Alles wat kenmerkend is aan jou is jouw eigenheid. Als je samenwerkt met anderen in je bedrijf bepalen jullie samen de eigenheid van het bedrijf.

Eigenheid is wie je bent, niet wat je doet!

Als persoon of als bedrijf kun je dezelfde kwaliteiten, talenten en vaardigheden hebben als collega’s. Karakteristieke eigenschappen gaan nog een stap verder. Eigenheid is de combinatie van kwaliteiten, talenten, vaardigheden, ambities, inzichten en dromen. Samen met antwoorden op vragen als:

  • Waar word ik blij van?
  • Waar mogen ze me ’s nachts voor wakker maken?
  • Waar word ik boos van?
  • Waarover raak ik niet uitgepraat?
  • Waar word ik doodmoe van?
  • Waar krijg ik juist energie van?
  • Wat vind ik belangrijk in contact met de ander?
  • Hoe sta ik in het leven?

Je kunt dezelfde kwaliteiten en ambities hebben en in eenzelfde milieu, tegen dezelfde achtergrond zijn opgegroeid. De gelijkenis lijkt dan te overheersen. En toch is ieder mens en elk bedrijf anders.

Het vinden van dat wat je onderscheidt is bijna het moeilijkste wat er is.
Het is te vanzelfsprekend!
Dat maakt het lastig om te benoemen, omdat we wat vanzelfsprekend is vaak voor lief nemen.
We vinden het gewoon en nemen niet de moeite om erover te praten.

Eigenheid is de blinde vlek!

Waarom is het zo belangrijk om je eigenheid duidelijk in beeld te hebben?
Als jouw specifieke kenmerken duidelijk in beeld zijn, kun je ze benadrukken. De combinatie van je kwaliteiten, eigenaardigheden en karakteristieke eigenschappen zorgen voor het verschil dat je maakt ten opzichte van anderen!

Het huidige aanbod van producten en diensten is enorm groot. Dat maakt kiezen lastig en tijdrovend. Helemaal nu we in Lock down zitten en grotendeels aangewezen zijn op online aanbod! De verschillen lijken vaak maar klein.
En wat doe je dan?
Inderdaad, je kiest voor het goedkoopste. Prijs wordt een belangrijke factor in het beslissingsproces.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik concurreer liever niet op prijs. Ik doe graag zaken met mensen die kiezen voor mij, omdat mijn kenmerken aanspreken. Omdat wat ik doe en hoe ik dat doe, aanspreekt. En dat de identiteit die ik uitstraal vertrouwen geeft in de waarde die ik lever.

Eigenheid tonen is nu belangrijker dan ooit!
In deze tijd waarin we overladen worden met informatie, mogelijkheden en aanbiedingen is het belangrijk om te laten zien wat jouw bijzonder maakt. Het zorgt dat potentiële klanten veel makkelijker voor jou kiezen.

We zijn het vaak verleerd onszelf te zijn. We tonen sociaal wenselijk gedrag. Kijken om ons heen wat anderen doen om te voldoen aan maatschappelijke normen en verwachtingen. We volgen algemene wegen naar succes, maar bereiken precies het tegenovergestelde. Wat jouw bedrijf uniek maakt, blijft onopvallend. Je verdwijnt in de grijze massa!

Ga je op zoek naar jouw eigenheid, dan komt je focus te liggen op alles wat bij je past en jouw bijzonder maakt. Je laat de algemene norm los en lijkt niet langer op anderen.

Je valt op!

Eigenheid brengt duidelijkheid.
Je maakt zichtbaar waarmee jij je van anderen onderscheidt. Je laat zien, dat je een unieke positie inneemt.

Eigenheid geeft vertrouwen.
Wat je doet en laat zien klopt met de ervaring die anderen bij je hebben. De buitenkant klopt met wie je van binnen bent. Je straalt vertrouwen uit.

Eigenheid geeft richting.
Het beïnvloedt de keuzes die je maakt en bepaalt of je ja, nee of later antwoordt op uitnodigingen van buitenaf. Beslissingen nemen wordt makkelijker.

Eigenheid maakt je super aantrekkelijk.
Bedenk maar eens wie de meeste indruk op jou maakt? Mensen die zich durven laten zien met al hun kwaliteiten en gebreken! Bedrijven die open, eerlijk en oprecht zijn. Niet omdat ze graag anders willen zijn dan anderen. Maar wel omdat ze ondernemen vanuit hun eigen kenmerkende eigenschappen.

Ik denk, dat ik mijn punt wel heb gemaakt 🙂

Ik kan hier nog uren over doorgaan. Het is een onderwerp dat me mateloos inspireert. Eigenheid blijft mijn grootste uitdaging en het staat in de top 5 van mijn belangrijkste kernwaarden. Het is mijn drive om de eigenheid van ondernemers in beeld te krijgen, zodat waarde zichtbaar wordt. Ik draag er graag aan bij dat iedere ondernemer en elk bedrijf verdiende aandacht krijgt.

Oké! Nu aan de slag om jouw eigenheid te vinden! Ik heb een aantal vragen die je daarbij helpen:

  • Waar en wanneer voelde jij je ongemakkelijk? En waarom?
  • Wanneer voelde je je goed en waar kwam dat door?
  • Wat wil je graag dat anderen over je zeggen en waarom?
  • Wat zeggen anderen over jou? Hoe zien ze jouw bedrijf?
  • Wat is je verlangen? Hoe ziet een ideale dag, week, maand er voor je uit?
  • Wat is jouw guilty pleasure en waarom? (Je guilty pleasure zegt vaak iets over waar je blij van wordt, maar waar je je eigenlijk een beetje voor schaamt)
  • Als het 31 december 2021 is waarop kijk je dan met een blij gevoel terug?

Eigenheid is een zoektocht en blijft een continue afstemming met wat je doet.
Stel jezelf steeds opnieuw de vraag: komt het uit mezelf of doe ik het omdat anderen het doen?

Eigenheid krijgt uiting in je identiteit. In vorm en inhoud. Eigenheid wordt zichtbaar als wat je doet en hoe je het doet klopt met wie je bent.

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

P.S. Aan de slag met de branding van jouw bedrijf, maar geen idee waar te beginnen? Plan een onlinegesprek in.  In het online strategiegesprek kijk ik met je mee waar je staat. Wat je wilt bereiken. En wat je daar voor nodig hebt. Het gesprek is helemaal gratis. Ik rond het gesprek af met een aanbod als ik je verder kan helpen en anders geef ik je graag een tip hoe je verder komt. Onlinegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *