Schaamteloze zelfpromotie

jul 06, 2018

Lange tijd heb ik een haat-liefdeverhouding gehad met sociale media. Er waren periodes dat ik veel deelde. Vaak ging dat over mijn werk. Maar omdat het sociale media zijn, vond ik dat ik ook regelmatig persoonlijke beelden en verhalen moest posten. Goede en minder goede verhalen. Als ik dan even niet lekker in mijn vel zat, riep dat flinke weerstand bij me op. Ik vroeg me vaak af wat een ander er aan had. Wat er leuk aan is, te weten waar ik mee bezig ben? Wat interesseert iemand dat nou? En dan was ik tijdenlang niet met sociale media bezig.

In de periodes dat ik actief was, merkte ik wel dat ik beter zichtbaar was en meer aandacht kreeg. Er kwamen volgers bij. Soms werd gereageerd op mijn berichten. Offline werd ik vaker aangesproken op iets wat ik met sociale media gedeeld had. Zonder daar veel moeite voor te doen bereikte ik een groter publiek. En ik trok af en toe zelfs volgers over de streep om contact met me op te nemen en klant te worden.

Sociale MediaMaar er vielen te grote gaten in mijn activiteit op de sociale media. Daardoor groeide het aantal volgers nauwelijks. Jammer, want sociale media zijn effectieve middelen waarmee je goed zichtbaar onder de aandacht kunt komen. En ze zijn nog gratis ook!

Ik vroeg me af hoe ik gebruik kon maken van sociale media op de manier die bij mij past? Een manier die zou zorgen voor regelmaat en plezier. Ik wil graag inspiratie delen, laten zien wat ik doe en interactie aangaan zonder dat vervelende gevoel van schaamteloze zelfpromotie.

Een paar maanden geleden kwam tijdens een training over dit onderwerp het antwoord. Ik ontdekte dat de strategie die ik gebruik voor branding bijna één op één te gebruiken is voor sociale media. Ik had het zelf kunnen verzinnen. Het antwoord ligt vaak dichterbij dan je denkt 🙂

Ik heb 4 stappen voor je uitgewerkt waarmee jij ook zichtbaar onder de aandacht komt op sociale media:

  1. Bepaal eerst hoe je wilt overkomen. Wat is jouw taal? Wat maakt je uniek? Als je de merkwijzer hebt ingevuld, weet je dat. Lees ook ‘Hoe breng je je identiteit in beeld.
  2. Bedenk onderwerpen waarover je kunt posten. Maak een lijstje. Zorg ervoor, dat ze werkgerelateerd zijn, zodat mensen weten wat je doet en waar je je mee bezig houdt. Deel informatie, inspiratie of ervaringen. Beantwoord vragen. Laat je werk zien…
  3. Kies 1 of 2 sociale media. Dat is in het begin echt voldoende. Vraag je af waar jouw doelgroep actief is en welk medium het beste bij jou past?
  4. Plaats minimaal 3 à 4 keer per week een bericht. Nodig mensen uit om te reageren, door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Sociale media werken met algoritmes die bepalen of jij in een tijdlijn wordt geplaatst. Interactie is voor alle sociale-mediakanalen bijzonder belangrijk. Wil je meer weten over algoritmes van Instagram, Facebook, LinkedIN en Twitter? Onder dit bericht staan linkjes naar blogs hierover.

Deze 4 stappen hebben mij enorm geholpen om meer structuur te krijgen in mijn berichten. Ik verzamel ideeën. Ik schrijf ze meteen op als ze oppoppen. Eén keer per week bereid ik beeldmateriaal voor op het juiste formaat. Dit staat klaar in een map waar ik altijd gemakkelijk bij kan. Ik heb dus altijd materiaal achter de hand. En in mijn agenda zet ik elke dag een standaard melding. Op dat moment kijk ik of ik wat wil delen. Zo zorg ik voor continuïteit!  EN nog veel belangrijker ik heb er weer plezier in!

Laat je me weten wat voor jouw werkt?

Op je zichtbaarheid!

 

handtekening

Blogs van experts over algoritmes voor Instagram, Facebook, LinkedIN, Twitter

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je gemiddeld 1 keer in de maand een bericht. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *