Kleur bekennen

,

Kleur speelt een heel belangrijke rol bij het ontwerpen van een huisstijl. Kleur is het eerste dat bijblijft als iemand je logo ziet.  Het is zelfs aangetoond dat kleuren effect hebben op hoe een merk wordt waargenomen. Samen met vorm geeft kleur het karakter aan van jouw bedrijf. Uit onderzoek (Universiteit van Winnipeg, Canada) blijkt, dat 62%-90% van beoordelingen na een eerste indruk alleen gebaseerd zijn op kleur. Dat is veel hé.

kleur bekennenKleuren roepen emoties op en brengen ons in een bepaalde stemming. Dit is belangrijk bij het overbrengen van een boodschap. Bij het kiezen van kleur(en) voor je bedrijf is het dus zeer de moeite waard om tijd te nemen voor het uitzoeken van kleur!

Alle kleuren op een rij:

Rood is de kleur van de liefde. Van rood gaat je hart sneller kloppen. Rood is een warme kleur en straalt energie uit. Rood trekt aandacht, daagt uit en kan soms wat provocerend overkomen. Het is een heldhaftige kleur, een kleur van grote gebaren en het veroveren van terrein. Een goede basis voor het initiëren van actie.

Oranje is de kleur van het vuur en straalt warmte uit. Oranje is een speelse en avontuurlijke kleur en staat voor enthousiast, jong en betaalbaar. Oranje heeft een uitbundige uitstraling en valt op. Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen.

Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit. Geel is een mooie basis voor vernieuwing. Geel staat voor individualisme, geeft iedereen ruimte voor een eigen verhaal. In gele bedrijven is er vertrouwen in onderlinge afstemming en feedback. Geel is een warme, vrolijke kleur die stevigheid krijgt als je ‘m met koele of neutrale tinten combineert.

Groen is de kleur van de natuur en symboliseert groei en vruchtbaarheid. De groene kleur wordt vaak geassocieerd  met gezondheid en duurzaamheid. Groen is rustgevend en fris. Groen staat voor samen en goede harmonie. Met groen creëer je draagvlak en spreek je mensen aan op verbondenheid en betrokkenheid.

Blauw is de populairste kleur. De kleur van lucht en water. Blauw stelt mensen op hun gemak. Blauw is betrouwbaar, veilig, rationeel en neemt verantwoordelijkheid. Blauw is een mooie basis voor structuur. Blauw is een koele kleur en kan soms wat afstandelijk overkomen. Combineer blauw met een warmere kleur om balans te brengen.

Paars is de kleur van de wijsheid. Paars verbindt verleden, heden en toekomst. Vandaar ook de associatie met spiritualiteit. De kleur paars geeft vaak een gevoel van geborgenheid en creëert een WIJ-gevoel. Paars is een rijke, koninklijke kleur maar heeft ook iets mystieks.

Bruin is de kleur van de aarde. Bruin is een vriendelijke, warme kleur die staat voor duurzaamheid en stabiliteit. Een bruine kleur heeft vaak een traditionele en ambachtelijke uitstraling en kan heel krachtig en exclusief overkomen. Maar als je een verkeerde toon kiest, kan bruin wat saai en zelfs viezig zijn. Bruin is een neutrale kleur, waarmee je warme en koude kleuren sterker kunt maken.

Zwart is de kleur van de nacht en staat voor rouw en drama. Maar zwart is ook een heel krachtige, tijdloze kleur en kan heel chique en formeel overkomen. Zwarttinten worden vaak gebruikt voor een klassieke en ontwikkelde uitstraling en werken goed voor dure producten. Zwart is een neutrale kleur en zorgt ervoor, dat andere kleuren nog beter opvallen.

Welke kleur of kleurencombinatie past goed bij jouw bedrijf?

 Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse - Branding Specialist en Ontwerper

Twijfel je over de juiste vorm en kleur voor jouw bedrijf? Kijk dan eens of het BrandTosucces Huisstijltraject iets voor je is.

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je gemiddeld 1 keer in de maand een bericht. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *