Ken jij je merkwaarden?

mrt 27, 2014

Weet jij wat jouw bedrijf onderscheid van andere? Dan weet je ook, dat je deze speerpunten kunt inzetten om klanten over de streep te halen. Dan gebruik je die informatie ook in je communicatie en promotie. En zo kom je op je eigen unieke en herkenbare manier onder de aandacht!

Maar misschien weet je het niet zo precies! En kost het je de grootste moeite de juiste woorden te vinden bij het opstellen van je bedrijfsprofiel!  Misschien weet je niet zo zeker welke boodschap je het beste kunt uitdragen in je website! Of bereik je met je acties en promotie niet het verwachte resultaat.

Lukt het niet om met je bedrijf voldoende onder de aandacht te komen? Dan is het prettig om een houvast te hebben! Iets wat je duidelijkheid geeft. Iets waar je steeds op terug kunt vallen en wat je tijd bespaart. Een leidraad die je bedrijf op een authentieke manier herkenbaar maakt. Een rode draad, waarmee je altijd en overal je boodschap adequaat onder de aandacht brengt en waarmee je je bedrijf nog zichtbaarder maakt.

merkwaardenMerkwaarden zijn dé leidraad in je communicatie en promotie.
Benoem merkwaarden die jouw bedrijf extra waardevol maken voor je klanten. Dit zijn kernwoorden die onderscheidend zijn, dus geen waarden die je moet bezitten om sowieso in jouw branche mee te kunnen draaien. Kies merkwaarden die je bedrijf uniek maken én relevant zijn voor jouw belangrijkste doelgroep.

Benoem maximaal 5 merkwaarden, zodat ze makkelijk te onthouden zijn. Bij meer dan 5 waarden zitten er vaak begrippen bij die ongeveer dezelfde waarde vertegenwoordigen.

Voorbeelden van merkwaarden zijn;

  • Merkwaarden vanuit je product of dienst. 
    Vakmanschap, spiritualiteit, plezier, creativiteit, eenvoud, duurzaamheid, klantgerichtheid.
  • Merkwaarden vanuit het gebruik.
    Exclusiviteit, vitaliteit, snelheid, netheid, veiligheid.
  • Merkwaarden vanuit de beleving (emotionele waarde)
    Humor, bezieling, echtheid, inspirerend, trouw.
  • Merkwaarden vanuit de positionering.
    Als je dit afzet tegen de concurrent geeft dit vaak al een duidelijke merkwaarde aan.
    Betrokken, onderscheidend, integer, loyaal.
  • Merkwaarden vanuit de gebruiker
    Passie, lef, geld, geloof.

Jouw merkwaarden maken je bedrijf herkenbaar

Deze waarden pas je bewust toe in elk contact en bij elke opdracht.
Je deelt ze met je personeel en met de mensen met wie je samenwerkt. Je verankert ze in je bedrijf.

Je gebruikt ze bij al je communicatie en promotie.
Communiceer ze dus ook met je tekstschrijver, je ontwerper en alle andere mensen die beleving geven aan jouw bedrijf.

De merkwaarden maken je herkenbaar op een eigen wijze.
Je wordt zichtbaar met de juiste boodschap die helemaal past bij jouw bedrijf.

Ik hoor graag wat de merkwaarden van jouw bedrijf zijn en hoe je ze gebruikt om je bedrijf nog beter zichtbaar te maken. Je kunt je merkwaarden delen in ondestaande reactieveld, ik hoor graag van je!

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *