Valse bescheidenheid

feb 27, 2014

Onderwerpen voor een artikel in de ‘ik zie, ik zie… mail’ zijn altijd welkom! Zo kreeg ik enkele weken geleden de vraag, hoe om te gaan met de schroom om je bedrijf te promoten. Die angst (want dat is het eigenlijk) ken ik. Ik heb er last van gehad en betrap mezelf er nóg wel eens op.

Voorbij je schroom of is het valse bescheidenheid?
Ik ben opgegroeid onder het motto: doe maar gewoon; dan doe je al gek genoeg. Je hoeft niet op te scheppen over jezelf. Laat dat maar aan anderen over. Dit zie je veel in de Nederlandse opvoeding, ik zie het ook weer bij mijn kinderen. Vorig weekend zei één van de Nederlandse schaatsers, dat hij gewoon goed was en in vorm. Waarop mijn dochter zei: ‘Mam dat is wel heel raar, als je over jezelf zegt dat je goed bent. Dat doe je toch niet?’

Maar hoe raar is dat eigenlijk?
Waarom zou je van jezelf niet mogen zeggen, dat je iets goed kunt of dat je kennis hebt van bepaalde zaken? Valse bescheidenheid? Of hoort het gewoon niet? Is het opschepperij of onbeleefd? Aanbieden of opdringen? Als je jezelf en je bedrijf zichtbaar wilt maken en promoten, zul je toch echt moeten laten zien dat je kennis van zaken hebt. Dat je over bepaalde kwaliteiten of expertise beschikt. Hoe maak je dat duidelijk zonder op te scheppen?

Stop met verkopen!
Stop met de gedachte dat je aan het verkopen bent. Dat doen ze op de markt. Daar roepen ze om het hardst om hun handelswaar te verkopen. Logisch, want het gaat daar vaak om gemeen goed, om handelswaar dat voorziet in de dagelijkse behoefte. Jij staat niet op de warenmarkt en daar heb je een reden voor! Jouw product of dienst wordt niet op de markt gekocht. Sterker nog, in veel gevallen is je klant niet eens op zoek naar jouw product of dienst. Daar gaat een heel ander proces aan vooraf.

Gewoon vertellen wat je doet
Iemand wordt pas klant bij jou, als hij ervan overtuigd is dat hij iets aan jouw product heeft.
Een potentiële klant wil graag weten of je:

  • kunt helpen;
  • in een behoefte kunt voorzien;
  • een probleem kunt oplossen;
  • betere resultaten kunt leveren;
  • enz.

Daar is veel meer voor nodig dan om het hardst roepen wat je te koop hebt!

Welk resultaat kun je leveren?
Een tekstschrijver die goede webteksten schrijft, zorgt uiteindelijk voor meer bezoekers op je website. Een klusbedrijf dat de verbouwing van je huis regelt, ontzorgt waardoor jij je kunt focussen op andere zaken. Een fysiotherapeut geeft een behandeling waardoor je klachten verdwijnen of worden verlicht, zodat je zonder pijn kunt bewegen.

Verplaats je in je klanten
Zichtbare aandacht krijg je niet alleen door te vertellen wat je doet! Verplaats je in je klanten. Ga op de stoel van je klant zitten en zorg ervoor, dat je te weten komt wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Gebruik die informatie in de presentatie van je bedrijf én in het aanbod van je producten en diensten.
Kom met relevante informatie (gezien vanuit het oogpunt van je klant).
Deel je kennis. Wees niet bang om alvast wat weg te geven. Je stijgt daardoor juist in waarde.
Deel ervaringen van tevreden klanten. Laat anderen vertellen over de toegevoegde waarde van jouw bedrijf.

Creëer een beleving rondom je bedrijf
Creëer een sfeer om jou en je bedrijf heen, waarin de klant zich thuis en op zijn gemak voelt. Met een passende beleving maak je jouw bedrijf authentiek en onderscheid je je van anderen. Zorg ervoor dat die beleving aansluit bij de behoefte van je klant. Zorg ervoor dat je klanten jou begrijpen en laat zien dat je hun begrijpt. Bouw aan het vertrouwen dan krijg je vanzelf de aandacht die je verdient!

Jouw verhaal!
Hoe ga jij om met schroom om jezelf of je bedrijf te promoten? Ik ben erg benieuwd naar jouw tips en verhalen, deel ze in het reactieveld onder dit bericht. Ik kijk er naar uit!

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *