De geboorte van een merk

okt 09, 2014

Een waargebeurt verhaal…

Een aardbeienteler verkocht zijn zelfgekweekte aardbeien via de veiling. Voor tuinders is dat een handige en efficiënte manier om producten af te zetten. Door de jaren heen had hij ervoor gezorgd zijn aardbeien steeds lekkerder te maken en zijn product was zeer geliefd.

Op een dag sprak vertelde een klant hem, dat zijn aardbeien anders smaakten dan hij gewend was. Waarop de kweker antwoordde, dat het zijn aardbeien niet konden zijn. Hij had gewoonweg geen aardbeien op dit moment.

Bij de zorgzame kweker ging opeens een lichtje branden. Deze klant had op de veiling naar zijn aardbeien gevraagd, maar had aardbeien van een andere kweker gekregen. Alle bakjes aardbeien lijken immers op elkaar.

Hij was bang zijn goede naam te verliezen. Toen bedacht hij kaartjes met zijn naam en foto. Die kaartjes deed hij voortaan samen met zijn aardbeien in de bakjes die naar de veiling gingen. Zo werden zijn bakjes aardbeien herkenbaar. Ze leken niet meer op aardbeienbakjes van andere kwekers. En er was geen misverstand meer mogelijk.

Het merk was geboren.

Producten merken in het algemeen is niet iets van onze tijd. Sinds de oudheid worden producten voorzien van tekens. Met de bedoeling ze van elkaar te onderscheiden en identificatie van koopwaar mogelijk te maken. In de middeleeuwen gebruikte men tekens om de consument kwaliteit te garanderen. Veel later werden die tekens vervangen door namen, afbeeldingen van dieren of andere symbolen die naar de maker van het product verwezen.

Een merk maakt een product of dienst herkenbaar. 

Het merken van producten en diensten is in onze tijd belangrijker dan vroeger. De concurrentie is vele malen groter. Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel bedrijven producten en diensten aanbieden die vergelijkbaar zijn met die van jou? Het aanbod is enorm!

Als je het vertrouwen van je klanten wilt winnen, zijn onderscheid en herkenning tegenwoordig onmisbaar. De aardbeienteler had ervoor gezorgd, dat zijn product kwalitatief herkenbaar was. Hij had al voor waardering van zijn bedrijf gezorgd en een klantenkring opgebouwd. Om zijn klanten te behouden moest hij ervoor zorgen, dat zijn aardbeien ook zichtbaar te herkennen waren.

Hoe zorg je ervoor, dat jouw bedrijf een merk wordt, als je nog geen reputatie hebt opgebouwd?

  1. Stel je identiteit vast.
    Stel jezelf de vraag wat jouw bedrijf onderscheidt van andere bedrijven in jouw vakgebied. Waarom zou iemand voor jou moeten kiezen en niet voor een collega? Bepaal waar jouw bedrijf uniek in is. Ga op zoek naar je meerwaarde!
  2. Breng je producten helder en duidelijk in beeld.
    Welke problemen los je op? Wie is je ideale klant en aan welke behoefte van die klant kun jij voldoen? Wat levert het de klant op, als hij met jou in zee gaat?
  3. Maak je identiteit zichtbaar en herkenbaar.
    Gebruik altijd dezelfde taal, tone-of-voice, beeld en kleur, geur en/of geluid overal waar je verschijnt en waar je bedrijf in beeld komt! Ontwikkel een huisstijl.

Je visitekaartje, je website, de verpakking van je product, je deelname aan de sociale media en je live presentatie moeten allemaal dezelfde onderscheidende taal spreken en hetzelfde herkenbare beeld oproepen. Zorg ervoor, dat je herkenbaar bent.

Een merk zorgt voor beleving en heeft onderscheidend vermogen. Een merk maakt je herkenbaar en zorgt voor vertrouwen. Met een merk creëer je zichtbaarheid en aandacht.

Hoe zorg jij ervoor, dat jouw bedrijf een merk wordt? Je kunt je reactie achterlaten onderaan dit bericht.

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *