Acquisitie, kan het ook anders?

nov 06, 2014

Uit onderzoek is gebleken, dat 70% van de zp-ers aanhikt tegen acquisitie. En zij niet alleen: ook accountmanagers blijken moeite te hebben met acquireren.

In de begin jaren van mijn onderneming was acquireren een blok aan mijn been. Ik dacht, dat bellen de enige manier was om klanten binnen te halen. Ik maakte lange lijsten van potentiele klanten met wie ik nooit ook maar 1 woord had gewisseld. Voordat ik bibberend de telefoon oppakte, ijsbeerde ik soms urenlang door mijn kantoor. Uiteindelijk hield ik er 1 klant aan over!

Slapeloze nachten heb ik ervan gehad. Bellen past gewoon niet bij mij. Ik heb een hekel aan telefoneren. Omdat ik niet kan zien wat er aan de andere kant van de lijn gebeurt, het visuele ontbreekt.

Dit moest anders! Zo kon ik toch geen bedrijf runnen! Uit gesprekken met andere ondernemers bleek, dat iedereen er een eigen manier op na houdt. ‘Vertel iedereen die het maar horen wil, wat je doet’, was één advies. Een ander adviseerde me in mijn vertrouwde naaste omgeving te beginnen: familie, vrienden en kennissen aan te spreken.

De eerste jaren heb ik die adviezen ter harte genomen. Mijn eerste klanten kwamen uit mijn naaste omgeving. Langzaam maar zeker werd de klantenkring groter. Ik ben actiever gaan netwerken, werd lid van business clubs. Persoonlijk contact en een echt gesprek passen veel beter bij mij.

De laatste 10 jaar is er veel veranderd. Het online gebeuren neemt een steeds grotere plek in. Met mijn website, het benutten van social media en mijn bloggen werk ik aan mijn zichtbaarheid en bouw ik aan vertrouwen!

Er zijn heel veel manieren om aan acquisitie te doen. Het belangrijkste is, dat je de middelen uitkiest die het beste bij jou en je bedrijf passen. Acquireren is letterlijk klanten en opdrachten werven. Het allerbelangrijkste daarvoor is dat je bij je doelgroep in beeld komt, dat je zichtbaar wordt! Wie niet zichtbaar is, wordt niet gevonden.

Interview met een expert

Dries van Kaam – Standplanner

Dries helpt bedrijven het maximale uit vakbeurzen te halen met een meetbaar resultaat.
35% tijdsbesparing op de organisatie.
15% meer leads (na uitvoering van een presentatiescan).
50% meer bezoekers dan het beursgemiddelde.

Een beurs is een laagdrempelige manier om contact te leggen, zegt Dries. De grootste meerwaarde van vakbeurzen is het ruiken, voelen en proeven. Op een beurs kun je meer van je bedrijf laten zien dan digitaal mogelijk is. Op een beurs komt je bedrijf tot leven.

Andere voordelen zijn, dat je veel mensen kunt bereiken en dat ze naar jou toe komen. Er is een persoonlijk contact moment, waardoor je relatie warm wordt. Met de juiste behandeling op de beurs en een correcte afhandeling achteraf kun je veel prospects benaderen.

Volgens Dries is beursdeelname veel meer dan die paar dagen op de stand staan. Een paar vierkante meter standoppervlakte inruimen en aankleden in afwachting van bezoekers die langskomen. Daar gaat een fase aan voor- en achteraf.

Een grote ‘bling bling’ stand is dikwijls helemaal niet nodig. Met simpel en helder bereik je vaak veel meer. De keuzes die je maakt moeten wel bij je bedrijf passen. Zorg ervoor, dat je herkenbaar bent. Focus je op de essentie van je bedrijf en de kernwaarden. Formuleer een heldere boodschap die daar bij past. Op die manier maak je het verschil!

De belangrijkste fase bij beursdeelname is de fase vooraf. Die bepaalt de hoogte van het rendement. Een simpele uitnodiging kan al veel opleveren. Doe onderzoek naar bedrijven en contactpersonen die je graag wilt spreken en nodig heel gericht de juiste mensen uit. Zorg ervoor, dat je al een paar maanden vooraf het systeem van die personen binnenkomt en erin blijft.

Een mooi voorbeeld uit het portfolio van Dries is de boekenlegger die werd uitgedeeld aan vakbeurs bezoekers. Bij inlevering van de boekenlegger op de stand kreeg men een Ben&Jerry’s ijs. Het deelnemende bedrijf is actief in het realiseren van innovatieve oplossingen voor digitaal werken. De boekenlegger voorzien van productinformatie werd gebruikt om met een knipoog onder de aandacht te komen.
Resultaat?
Op de stand kwamen 50% meer bezoekers per m2 ten opzichte van andere deelnemers aan deze vakbeurs!

Tips van de Standplanner:

  • Maak een registratieformulier aan zodat je verzoeken van bezoekers op de beurs goed kunt opvolgen.
  • Zet je afwezigheidsmelder van je e-mail aan en laat weten op welke beurs je staat. Misschien wordt er alsnog een bezoek gebracht aan de beurs.
  • Zorg voor voldoende visitekaartjes op de beurs en een duidelijke badge met logo, naam en functie.
  • Niet eten, drinken, bellen, internetten en WhatsApp berichten versturen in de stand. Zorg dat je klaar staat om gasten te ontvangen, praten met volle mond of knoflook adem communiceert niet prettig.
  • Stuur bezoekers een bedankmail en tweet voor het bezoeken van de stand. Heel attent en een extra moment van aandacht!
  • Zorg dat je de indruk maakt die je als bedrijf wilt maken en help elkaar daarbij.

Is deelname aan een beurs ook iets voor jouw bedrijf en heb je maar een klein budget te besteden? Zorg dan in elk geval dat je herkenbaar bent. Alles in dezelfde kleuren en in een herkenbare huisstijl. Dat zijn de peilers onder je fundament.

Wil je voor jouw bedrijf meer rendement uit beursdeelname? Overweeg je om met beursdeelname beter zichtbaar te worden en de aandacht te trekken. Neem dan contact op met de Standplanner, Dries van Kaam, dries@standplanner.nl of bel 06 124 453 53 of kijk op www.standplanner.nl

Ik ben heel benieuwd naar jou ervaring met beurzen. Laat je een reactie achter onderaan dit bericht?

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *