De basis voor zichtbare aandacht!

aug 29, 2013

Basisvoorwaarde voor het verwerven van zichtbare aandacht is het formuleren van een eigen identiteit!
Maar hoe doe je dat?

Eerst moeten we weten wat we verstaan onder identiteit?
Je kunt zeggen, dat naam, adres, geboortedatum e.d. iemands identiteit beschrijven. Je kunt je goede en minder goede eigenschappen noemen. Je gedrag, je overtuiging en je gaven horen er ook bij. Maar je identiteit is vooral ‘wat voor jou karakteristiek is’: je eigenheid, je persoonlijkheid.

Je identiteit is vooral dat wat je onderscheidt van anderen; dat wat jou uniek maakt!
En dat is nu precies waar het bij zichtbare aandacht om draait. De identiteit van je onderneming straal je uit in al je communicatie en promotie; alleen dan herkennen mensen jouw bedrijf.

Een passende huisstijl maakt je identiteit zichtbaar.
Je huisstijl (m.a.w. corporate identity = de stijl van het huis) is niet alleen de visuele vertaling van je identiteit. Ook de communicatie en je gedrag (dat wat je doet, waar je aandacht aan besteedt) zijn belangrijke onderdelen ervan. Je huisstijl brengt je bedrijf altijd op dezelfde manier onder de aandacht. Dat geeft duidelijkheid: mensen herkennen je.

Twee valkuilen bij het ontwikkelen van een huisstijl

  1. Grote gelijkenis met collega ondernemers
    Niet alleen elk bedrijf, maar ook elke branche heeft specifieke kenmerken. Bakkers lijken meer op andere bakkers dan op slagers. Dat is prettig voor de klanten, omdat deze eerst behoefte hebben aan een bepaald product en zich daarna pas afvragen bij welke leverancier ze dat halen. Vroeger herkende je een kapper aan een witte stok met een rode band eromheen gedraaid. En een drogist aan een gaper boven de deur. Maar ook het interieur van de kapperszaak leek en lijkt op dat van collega’s! Kappersstoelen en een grote spiegel ervoor. Het haar van je kapper zit altijd goed. Bij een slager is dat minder belangrijk.Hetzelfde uitstralen, op dezelfde manier werken en communiceren als (vooral succesvolle) collega’s lijkt voor de hand te liggen. Maar collega’s zijn ook concurrenten.Maak je potentiële klanten duidelijk wat voor een bedrijf je hebt, maar laat vooral zien wat je van je collega’s onderscheidt!
  2. Je huisstijl geeft verkeerde signalen af
    Wat je uitstraalt en communiceert, komt niet overeen met de identiteit van je bedrijf. Hiermee zet je klanten op het verkeerde been. Je trekt verkeerde mensen aan. Dergelijke klanten verwachten iets van je dat je niet waar kunt maken. Klanten die je wel goed kunt helpen, kunnen jou niet vinden. Je krijgt niet de aandacht die je nodig hebt en verdient.Vraag je bij het formuleren van je bedrijfsidentiteit af welke klanten je wilt aantrekken. Verdiep je in de beweegredenen, behoeften en vragen van je klanten.

Als de basis goed is, gaan klanten jou herkennen en komen ze naar je toe!

  • Onderscheid je van anderen. Maak duidelijk wat jouw manier van werken is, jouw aanpak, jouw service, jouw visie. Maak duidelijk wat jouw bedrijf uniek maakt.
  • Zorg voor een identiteit die bij jouw bedrijf en je klanten past. Geef aan wat je verkoopt en wat je voor de klant kunt betekenen.
  • Maak je identiteit visueel en rol dit uit over al je communicatie en promotie.
    Alleen dan word je zichtbaar en krijg je aandacht!

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *