Zichtbaar onder de aandacht in 5 stappen!

nov 01, 2013

Steeds vaker komen ondernemers bij me met de vraag, ‘hoe kom ik zichtbaar onder de aandacht?’
Vaak hebben ze al een website, zijn ze actief op sociale media en hebben allerlei middelen ingezet om het bedrijf en hun product of dienst te promoten. Maar de aandacht blijft uit, opdrachtgevers blijven weg. In mijn vorige e-zine heb ik de basis voor zichtbare aandacht beschreven. In deze e-zine 5 stappen om zichtbare aandacht te behouden.

De basis voor zichtbare aandacht
De identiteit van je bedrijf onder woorden brengen is de eerste stap naar zichtbare aandacht. Wie ben je, wat doe je, voor wie, waarom en hoe? En wat wil je klant? Lees hierover het vorige artikel ‘De basis voor zichtbaarheid’

Daarmee begint het pas
Als je je identiteit helder hebt, kun je je huisstijl ontwikkelen en je website opzetten. Hiermee leg je de basis voor zichtbare aandacht. Maar dat wil nog niet zeggen, dat je goed zichtbaar bent. Veel ondernemers richten zich na het ontwikkelen van de huisstijl en het inrichten van hun website weer op hun eigen expertise. Terwijl het gevecht om de aandacht van de klant nu pas begint!

Onvoldoende aandacht
Regelmatig spreek ik mensen die op het eerste gezicht de boel goed voor elkaar hebben. Mooi logo! Verzorgd visitekaartje! Aantrekkelijke website! Toch trekken ze onvoldoende aandacht van klanten. Met de bedoeling de aandacht op zich te vestigen hebben ze van alles geprobeerd. Ze hebben zich laten verleiden tot voor de hand liggende middelen als sociale media, seo marketing of dure advertorials in glossy magazines. In feite hebben ze maar wat aangerommeld en de aandacht is uitgebleven.

De twijfel slaat toe
Dit is een valkuil waar ook ik ook in ben gevallen. Dat heeft me weinig tot niets opgeleverd! Zonde van de investering! Zonde van mijn tijd! Het ergste is de frustratie. Je wil graag mensen van dienst zijn, mensen helpen! Je gelooft in je product. Maar je begint aan jezelf te twijfelen!

Hoe trek je dan wel de aandacht met je mooie logo, je geweldige huisstijl en je goed ogende website?
Hoe komt jouw verhaal bij de mensen binnen? Hoe kun je bereiken, dat men jou begrijpt en het belang van je product of dienst ziet?

Zichtbaar onder de aandacht in 5 stappen!

  1. Kies media waarmee je de mensen of bedrijven in je doelgroep bereikt. Je hebt niets aan een facebook-pagina als je doelgroep niet op facebook zit. Een artikel of advertentie in een blad dat niet gelezen wordt door mensen uit je doelgroep, levert je niets op!
  2. Communiceer op jouw manier; kies een toon die past bij jouw bedrijf én die aansluit bij je doelgroep. Geef je klanten het gevoel dat jullie bij elkaar passen. Houd het strikt zakelijk of maak het wat persoonlijker. Spreek in de jij-vorm of juist in de u-vorm. Gebruik gewone spreektaal, ambtelijke of formele taal. Humor kan soms heel goed werken. Maar communiceer altijd op de authentieke manier die past bij jouw bedrijf!
  3. Richt je in je communicatie op jouw perfecte klant! Speel in op de behoefte. En maak daarbij gebruik van emoties. Mensen zoeken herkenning en willen begrepen worden.
  4. Maak je boodschap waarneembaar. Combineer verschillende communicatiemiddelen. Maak bewust gebruik van woorden, beelden, muziek, geuren, smaken. Onderzoek wijst uit dat hoe meer zintuigen je prikkelt (horen, zien, voelen, ruiken, proeven), hoe beter de boodschap blijft hangen.
  5. Zichtbare aandacht is een continu proces! Zorg voor afwisseling, maar doe dit altijd op jouw herkenbare manier. Zichtbare aandacht krijgen is een uitdaging. Zichtbare aandacht behouden is een kunst en vraagt veel aandacht van elke ondernemer!

Zo bouw je aan het imago van je bedrijf.
Mensen krijgen een beeld van je bedrijf en ontwikkelen daar een gevoel bij! Dit kun je beïnvloeden door weloverwogen te communiceren. Maak een plan! Besteed aandacht aan een strategie voor de zichtbaarheid van je onderneming!

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *