3 grote misverstanden over branding!

,

“Je hebt het altijd over branding, dat klinkt zo ontzettend als een marketingstrategie. Ik heb er niets mee.”

(Deze waardevolle feedback kreeg ik in een gesprek met een fotograaf).

“Waar heb je dan wel iets mee?” vroeg ik. “Méér omzet. Ideale klanten vinden. Laten zien, dat ik professioneel ben. Waardering. Gezien worden!”

Ik kon alleen maar knikken, want daar draait alles om in het ondernemerschap.

Soortgelijke feedback over branding krijg ik vaker van ondernemers. Terwijl branding dé manier is om zichtbaar te worden, je omzet te verhogen, je ideale klant te vinden en waardering te krijgen.

Er zijn meer misverstanden over branding, die je kunnen tegenhouden om met branding aan de slag te gaan. Het wordt tijd om die misverstanden uit de wereld te helpen.

1e misverstand: branding is een marketingstrategie

Branding is géén marketingstrategie en ook geen reclame.
Branding is laten weten wie je bent, wat je drijfveren zijn en je kwaliteiten. Branding begint met weten wie je van binnen bent. Als je dat precies weet, kun je dat delen met de buitenwereld. Met branding leg je verbinding met anderen. Je laat zien wie je bent, wat je drive is en je verlangen. Als dat iemand aanspreekt, ontstaat er verbinding. Op basis van die verbinding wordt de aankoop gedaan, wordt iemand jouw ambassadeur of komt er samenwerking op gang. Branding is het ware gevoel dat je overbrengt op anderen. Branding is gebaseerd op zelfkennis en zelfvertrouwen en levert vertrouwen op.

Een marketingstrategie is een plan van aanpak om zichtbaar te worden en aandacht te trekken. Marketing volgt op branding en is aan te raden om het wiel van zichtbaar zijn draaiende te houden.

2e misverstand: Branding is je huisstijl

Branding is veel meer dan je huisstijl!
Branding is niet alleen je naam, je logo en de stijl die je gebruikt. Ook de manier waarop je de dingen aanpakt, is branding. Ook welke normen en waarden je hebt, waarom je doet wat je doet en wat je wilt bereiken. Branding is een totaalbeleving. Branding vertelt het verhaal van je bedrijf en maakt je ware identiteit zichtbaar. Branding brengt de binnenkant van jouw bedrijf naar buiten.

3e misverstand: Branding is alleen voor grote bedrijven

Branding is belangrijk voor elk bedrijf.
Branding is ook voor kleine bedrijven. Die hebben geen enorm marketingbudget om geld te pompen in een grote reclamecampagne. Toch moeten ze zichtbaar zijn. Branding zorgt voor zichtbaarheid en aandacht op basis van vertrouwen. Deel je drive en laat zien waarvoor je staat! Dan krijg je herkenning bij anderen. Daardoor ontstaat een waardevolle verbinding. Het mooie van branding is, dat je het niet helemaal hoeft te bedenken, want de basis is er al. Die zit in je en waarschijnlijk ook in je bedrijf. De uitdaging is jouw unieke bedrijfsidentiteit helder te formuleren en aantrekkelijk vorm te geven.

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *