Het haakje dat zorgt voor vrijheid en focus in het ondernemerschap?

,

Het ondernemerschap geeft veel vrijheid. Ik krijg de neiging alles op te pakken wat ik leuk vind. En ik ben niet de enige. De vraag die me regelmatig gesteld wordt is: Hoe maak ik duidelijk, dat ik meerdere doelgroepen bedien? Ik ben breed inzetbaar. Ik ben op verschillende vlakken actief. Het lukt me niet in een paar korte zinnen uit te leggen wat ik doe. Wat dekt de lading?

Ondernemers zijn creatief, hebben veel ideeën en weten van aanpakken. Ze gaan uitdagingen niet uit de weg. Er is zoveel te doen dat super interessant en inspirerend is. Dat zorgt vaak voor uiteenlopende opdrachten. Brede inzetbaarheid biedt veel mogelijkheden en het is nooit saai.

Toch wordt vaak gezegd: als je succesvol wilt zijn in het ondernemerschap moet je focussen. Schoenmaker houdt je bij de leest! Dat is duidelijk voor jezelf. En anderen weten ook precies waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Als je schoenmaker bent, maak je schoenen. Als je bakker bent bak je brood. Als je coach bent dan coach je mensen en als je tekstschrijver bent dan schrijf je teksten.

Maar waarom kies je dan voor die ene bakker of voor die ene coach? Waarop baseer jij je keuze? Je kiest je bakker niet, omdat hij zich focust op het bakker zijn.

Jij kiest je bakker, omdat hij brood bakt dat jij lekker vindt. Of omdat hij een overzichtelijk assortiment aanbiedt. Brood én gebak verkoopt. Lekkere koekjes bakt. Biologisch brood bakt. Zijn eigen graan verbouwt. Workshops geeft in het bakken van brood en koekjes. Een kinderhoek heeft of een gezellige koffiehoek…

We maken keuzes op onderscheidendheid

Elke bakker is anders. Iedere bakker doet wat hij leuk vindt en wat bij hem past. Daarmee onderscheidt hij zich van andere bakkers. Dat maakt het voor jou een stuk makkelijker om een bakker te kiezen die precies aan jouw wensen voldoet.

 

Wil jij weten waarmee jij je kan onderscheiden van je collega’s? 

Download de branding-toolkit 

Ik ben ontwerper. Ik ben afgestudeerd aan de kunstacademie als grafisch ontwerper. Dus ging ik logischerwijs aan de slag als grafisch ontwerper. Ik focuste op wat me was geleerd: het grafisch ontwerp vak. Dat maakte me één van de vele grafisch ontwerpers.

Op de kunstacademie heb ik tekenlessen gehad. Ik vind tekenen nog steeds super leuk om te doen. Maar ik dacht, dat ik dat tekenen maar aan anderen moest overlaten. Het is een ander vak. Dan had ik moeten afstuderen als illustrator of kunstschilder. Ik maakte wel eens een tekeningetje voor een klant, als het niet de moeite was om een ander in te schakelen. Dat vond ik heel leuk om te doen. Ik miste het tekenen. Dus ging ik het steeds vaker inzetten bij opdrachten. Nu zie ik het als onderdeel van mijn werk. Ben ik nu illustrator?

In het ontwerpen staat bij mij de boodschap overbrengen centraal. Beeld en tekst versterken elkaar. Ik had wel ideeën over de inhoud van de tekst, omdat ik me bezig houd met het overbrengen van de boodschap. Maar ik ben niet sterk in grammatica.

Voor mijn bedrijf ben ik altijd bezig geweest met het schrijven van teksten. Daar heb ik bewust een aantal trainingen voor gevolgd. Ik gebruikte die opgedane kennis steeds vaker bij het ontwerpen van websites. Ik heb lol in puzzelen met woorden en zinnen en verzin graag pakkende koppen. En nu is het onder woorden brengen van de boodschap een onderdeel  in mijn BrandtoSucces traject. Ben ik nu tekstschrijver?

Mijn eigen bedrijf is mijn leerbedrijf. Het opbouwen van een bedrijf, het lanceren van producten, het zichtbaar onder de aandacht komen en de juiste boodschap overbrengen. Ik neem al mijn ervaring mee als ik met mijn klanten aan de slag ga. Inzicht geven in het ondernemerschap en het overbrengen van de waarde die je te bieden hebt, vind ik geweldig. Ondernemers in hun kracht krijgen en aanzetten tot actie is mijn drive. Dan gaan ze shinen in hun eigen onderneming. Ben ik nu coach?

Laat zien wat je waard bent!

Al die disciplines maken het er niet duidelijker op: Grafisch ontwerper, webbouwer, illustrator, tekstschrijver, coach en marketingstrateeg. Als ik niet oppas, maak ik mezelf ongeloofwaardig. Het beoefenen van zoveel verschillende disciplines zorgt voor verwarring bij je publiek! Om nog maar niet te spreken over de interne verwarring. Met zoveel disciplines zou ik heel veel opdrachten kunnen aannemen. Welke opdracht past wel en welke opdracht is beter om aan iemand anders over te laten? In welke kennis en inspiratie verdiep ik me gezien de tijd en het pad dat ik wil bewandelen? Voordat je het weet ben je verdwaald in de jungle van het ondernemerschap.

Dan toch maar focussen op 1 discipline en al het andere waar je goed in bent en wat je leuk vindt, laten?

Nee, absoluut niet!

Met de focus op grafisch ontwerpen zou ik niet alleen mezelf en de waarde die ik lever aan mijn klanten veel te kort. Mijn bedrijf zou ook verzuipen in het enorme aanbod van de wereld om ons heen.

Wil je direct aan de slag met een duidelijke en aantrekkelijke boodschap voor jouw bedrijf? Download de branding-toolkit ›

Het draait allemaal om dat kloppende hart!

Of ik nu een ontwerp maak, met teksten bezig ben, websites bouw, tekeningen maak of ondernemers inzicht geef in branding en aanzet tot actie: er is één haakje waaraan ik alles kan ophangen. Dat waar alles wat ik doe om draait. Dat haakje is de essentie van mijn bedrijf. Alles wat ik doe binnen het ondernemerschap is er op gericht om te laten zien wat mijn klant waard is! Dat is waar ik op aangaan. Dat is het kloppende hart van mijn bedrijf.

Laat zien wat je waard bent!

Ook al doe je nog zoveel verschillend dingen. Er is altijd een haakje waaraan ook jij je bedrijf kunt ophangen. Dat haakje zorgt ervoor, dat anderen snappen waarvoor ze bij jou moeten zijn. Een haakje waarmee je jouw bedrijf op het rechte pad houdt. Jouw haakje onder woorden brengen is vaak niet makkelijk. Maar als je het eenmaal gevonden hebt, geeft het veel duidelijkheid. Het brengt focus zonder beperkingen! Al doe je 10 verschillende dingen. Het kloppende hart in je bedrijf zorgt ervoor dat je herkenbaar bent.

Het haakje is de kern van je bedrijf

De kern van je bedrijf is niet een heel verhaal. Het is vaak 1 woord of 1 zin. Wat overblijft wanneer je de zgn. ‘randzaken’ buiten beschouwing laat, is de kern van je bedrijf.

Heb je moeite met het vinden van de juiste woorden? Stel jezelf dan deze opeenvolgende vragen.

  1. Welke producten en welke diensten bied je aan? Het kan zijn dat je op deze vraag verschillende antwoorden hebt. Het antwoord hier is heel functioneel. Schrijf alles op wat je doet voor je klanten.
  2. Welke waarde heeft/hebben jouw product(en) of dienst(en) voor jouw klanten? Het antwoord op deze vraag zit – anders dan bij vraag 1 – veel meer in de emotionele sfeer.
  3. Welk effect heeft dit op de directe omgeving van je klant? 
  4. Wat is het ultieme effect als je heel veel mensen kunt bereiken? Als je de hele wereld kunt bereiken. Je mag groot dromen 🙂

Wat raakt jou het meest in deze antwoorden? Daar zit het kloppende hart van jouw bedrijf. Maak er 1 woord of een korte zin van. Dat is de kern van je bedrijf. Het haakje waaraan je alles ophangt binnen jouw ondernemerschap. Het haakje dat jouw bedrijf herkenbaar maakt en zorgt voor duidelijkheid van binnen en van buiten.

Ik ben heel benieuwd naar de kern van jouw bedrijf. Maak de waarde van jouw bedrijf zichtbaar en deel het onder dit bericht!

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

Wil je weten wat jouw volgende stap is om een Brand to Succes te maken van jouw bedrijf? Plan dan een strategiegesprek in. Samen kijken we waar je staat, waar verbetering mogelijk is en wat jou volgende stap is op weg naar een Brand to Succes. Dit gesprek van ± 45 min. is helemaal gratis. 

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *