Wat is branding en waarom is het de sleutel tot succes?

nov 04, 2019

Wat is branding en waarom is het de sleutel tot succes?

Sinds ik met klanten aan zichtbaarheid en aandacht werk houd één vraagstuk me voortdurend bezig. Wat heb je nodig om een succesvol bedrijf op te bouwen? Hoe komt het, dat sommige bedrijven wel succesvol zijn en andere niet? Dat onderwerp boeit me nu al meer dan 18 jaar! Als ik er zelf niet jaren mee had geworsteld, zou het me waarschijnlijk niet zo bezighouden.

Succesvolle ondernemers zijn super aantrekkelijk

Succes is een breed begrip. Het heeft voor jou misschien een andere betekenis dan voor mij. Maar met succes bedoel ik, dat je bereikt waarnaar je verlangt.

Succesvolle ondernemers zijn super aantrekkelijk. Ze stralen vertrouwen uit. Ze zijn zelfverzekerd en duidelijk in wat ze doen. Ze zijn anders. Ze weten hun publiek te bereiken en vertrouwen te geven. Wat ze leveren, maakt indruk en heeft impact.

Dat is branding!

Ondernemers die niet succesvol zijn, leggen hun focus op dagelijkse activiteiten. Meestal vergeten ze aan hun bedrijf te werken. Te werken aan wat hun identiteit geeft en aan de manier waarop anderen hun bedrijf ervaren. Ze werken niet aan de branding van hun bedrijf! Gewoon omdat dat niet hun core-business is. Ze oefenen hun vak uit. Daar zijn ze goed in.

Maar om succesvol te ondernemen is er echt meer nodig.

Minder succesvolle ondernemers hebben ook ambitie

Ik ontmoet veel ondernemers, succesvolle en minder succesvolle. De minder succesvolle ondernemers zijn vaak ook ondernemers met ambitie. Het lukt ze alleen niet om die ambitie om te zetten naar een succesvol bedrijf.

Dat komt doordat ze:

  • Blijven doen wat anderen doen. Anderen zijn er succesvol mee, dus dat zal wel de manier zijn.
  • In dezelfde vijver blijven vissen. Ze blijven alsmaar in dezelfde vertrouwde kring naar klanten zoeken.
  • Niet precies weten wat hun publiek wil. Ze denken niet vanuit de klant, maar vanuit hun eigen vak.
  • Blijven twijfelen. Ze zijn niet overtuigd van zichzelf en van de manier waarop ze dingen aanpakken.
  • Zich niet durven te laten zien. Ze vinden het spannend om zichtbaar te zijn. Ze durven hun hoofd niet boven het maaiveld te steken.

Werken aan de 5 kernpunten in Branding heeft mij enorm geholpen. Download de mini training Brand to Succes formule.

Gratis mini training waarmee je een Brand to Succes maakt van je bedrijf

Welk resultaat verlang je?

Je bent niet aan het ondernemerschap begonnen om de rest van je leven te blijven vechten. Om resultaten te kunnen bereiken waarnaar je zo verlangt moet je eerst je doel bepalen. Wat wil je bereiken? Je hebt een stip nodig aan de horizon. Dit grotere plaatje geeft je richting. Dat vinden we vaak heel spannend. Maar als je weet waar je naar toe gaat, weet je ook wat je te doen hebt. En weten anderen waar je voor gaat. Dat geeft duidelijkheid. Als we op reis gaan, vinden we het heel normaal om te bepalen waar we naartoe gaan, anders blijf je ronddwalen. Datzelfde geldt voor het ondernemerschap.

Succesvolle ondernemers hebben een missie. Zonder twijfel werken ze richting een doel. Dat doen ze stap voor stap. De focus ligt altijd op de volgende stap die genomen moet worden om het doel te bereiken. Zo verliezen ze nooit het grotere plaatje uit het zicht. Ze doen dit op hun eigen manier. Daarvoor hebben ze belangrijke kernwaarden gedefinieerd. Bij alles wat ze doen, zijn die kernwaarden zichtbaar en voelbaar. Elke beslissing die ze nemen, is hierop gebaseerd. Zelfverzekerd zijn is hierbij een belangrijke factor.

Vertrouwen ontstaat als je weet waar je voor gaat!

Succesvolle ondernemers hebben vertrouwen in wat ze doen. Ze hebben vertrouwen in hun missie en in hun idealen. Dat is een mindset die ontstaat als je precies weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt.

Succesvolle ondernemers zijn niet bang het verschil te maken. De missie en de idealen van een ondernemer maken een bedrijf uniek. Het maakt niet uit in welke branche je actief bent: concurrenten zijn er altijd. Ondernemers en bedrijven die op dezelfde euro’s uit zijn als jij. Realiseer je, dat er altijd wel iemand goedkoper is dan jij. Iemand met meer ervaring. Of iemand die meer vertrouwen uitstraalt. Als jij je niet onderscheidt, raak je heel gemakkelijk je klanten kwijt aan anderen. Continuïteit en groei van je bedrijf is dan uitgesloten.

Download de mini training waarmee je meer klanten trekt en een Brand to Succes maakt van je bedrijf

De Brand to Succes formule helpt je om je te kunnen onderscheiden.

Branding zorgt ervoor dat je klanten niet hoeft te overtuigen

Uiteindelijk gaat het om dat wat jou anders maakt dan alle anderen. En geloof me: elk bedrijf blinkt uit in iets! Als je dat ziet, zul je begrijpen dat het dom is om te doen wat anderen doen. Je kunt je beter focussen op je eigen bedrijf. Vertrouwen op en geloven in je eigen missie en idealen straalt veel meer kracht uit. Dit merk je ook in gesprekken met klanten. Je hoeft je klanten niet langer te overtuigen. Je straalt al uit wat jouw boodschap is. Dat is branding!

En er is nog iets wat er voor zorgt dat ondernemers succesvol zijn. Ze zijn super aantrekkelijk voor hun publiek. Ze weten precies wie ze willen bereiken. Ze snappen het verlangen dat leeft bij hun publiek en wat ze nodig hebben. Dat zorgt ervoor ,dat ze een perfect aanbod kunnen maken. Een aanbod dat mensen aantrekt. Mensen die gaan kopen.

Om erachter te komen waar jouw publiek naar verlangt, ga je in gesprek. Luister naar de wensen en verlangens van je publiek. Waar lopen ze tegenaan? Welke problemen ervaren ze? Leer je publiek kennen van top tot teen. Leer spreken in een voor hun herkenbare taal. Maak een aanbod dat aansluit bij het verlangen van je publiek. Een aanbod dat zorgt voor verbetering. Dan word je super aantrekkelijk.

Lees ook Geloofwaardigheid koop je niet, Geloofwaardigheid verdien je!

Er is genoeg succes voor iedereen

Succesvol ondernemerschap is gelukkig niet alleen weggelegd voor een select groepje ondernemers. Het is geen talent dat je hebt meegekregen. Iedereen kan bereiken waarnaar hij of zij verlangt. Leer aan de juiste touwtjes te trekken. Communiceer over de kracht van je bedrijf en laat zien hoe waardevol je bent! Zorg ervoor, dat jouw publiek beseft, dat jij de verbetering brengt waarnaar ze verlangen. Zorg dat je uitstraling daarop aansluit en van kwalitatief niveau is, passend bij de waarde die jij te bieden hebt. Laat zien dat jij de beste bent!

Dan kun je ook de impact leveren die succesvolle ondernemers leveren. Dit is de laatste, belangrijke fase in branding. Bij succesvolle ondernemers is elk contactmoment een ervaring op zich. De website is helder, geeft richting en is gericht op succes. Elk contactmoment wordt opgevolgd op een herkenbare en eigen manier. Ook hier zijn de idealen van het bedrijf weer voelbaar. Een eigen marketingstrategie zorgt ervoor, dat ze stap voor stap dichter bij hun doel komen. Elke investering die ze doen, is er op gericht om hun missie te laten slagen.

Dat houdt in, dat je je niet langer overgeeft aan de waan van de dag. Je neemt zelf de regie in handen. Elke dag is er één om dichter bij je doel te komen. Natuurlijk is vakmanschap de belangrijkste voorwaarde. Bij elke opdracht streef je naar het beste resultaat. Dat is vanzelfsprekend. Maar daarnaast is richting geven uiterst belangrijk. Wees duidelijk waar je naartoe wilt.

Maak werk van je missie!

Aan de slag!

Vertel mij eens. Met welk onderdeel heb jij de meeste moeite?

  • Heb je moeite met het formuleren van je missie?
  • Vind je het lastig om vol vertrouwen jouw missie en idealen uit te dragen?
  • Heb je moeite met het maken van een aantrekkelijk aanbod voor jouw publiek?
  • Twijfel je over de waarde die je kunt leveren?
  • Of vind je het lastig om indruk te maken en impact te leveren?

Vraag een gratis strategiegesprek aan. Dan kijken we samen welke stap er nodig is om het resultaat te bereiken waarnaar jij verlangt!

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

Wil je weten wat jouw volgende stap is om een Brand to Succes te maken van jouw bedrijf? Plan dan een strategiegesprek in. Samen kijken we waar je staat, waar verbetering mogelijk is en wat jou volgende stap is op weg naar een Brand to Succes. Dit gesprek van ± 1 uur is helemaal gratis. 

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *