Wake-up call!

mrt 19, 2018

Heerlijk druk, druk, druk! En dan is het ineens is het stil.

Ik heb geen tijd! Ik zou niet weten wanneer! Waar moet ik de tijd vandaan halen om aan mijn zichtbaarheid, aan de marketing van mijn bedrijf te werken? Ik zou niet weten wanneer!

Mijn focus ligt op de mooie opdrachten die ik nu heb. Die klussen goed uitvoeren is op dit moment het belangrijkste. Dat zorgt voor inkomen. Als mijn klanten tevreden zijn, komen er vast vanzelf meer.

wachten op de telefoonVoordat je er erg in hebt lopen de opdrachten ten einde. Komt wel goed, denk je. Er wordt vast wel weer gebeld. Vertrouwen houden. Ik ben immers goed in wat ik doe. Dat heb ik laten zien.

Maar de telefoon blijft stil.

Na een paar weken word je onrustig. Je post maar weer eens wat op sociale media. Je hebt tijd om een artikel te schrijven of een koffieafspraak te plannen met een oude relatie. Je gaat weer eens naar een netwerkbijeenkomst. Langzaam maar zeker laat je je weer zien. Maar als je het wiel weer aan het draaien hebt en de opdrachten binnenkomen, ben je 2 maanden verder.

Dit is mij in het verleden vaak overkomen. Elke keer dat er een opdrachtenstroom op gang kwam, was ik opgelucht! Ik was in de wolken met mijn nieuwe opdrachten en ging volop aan de slag. Want opdrachten moeten goed worden uitgevoerd. En ze leveren geld op. Dat is de basis van mijn bedrijf. Ik had geen tijd voor andere zaken. Mijn hoofd stond er vaak ook niet naar.

Maar eigenlijk was het een mooi excuus. Ik kon even een beetje achterover leunen. Ik had immers opdrachten genoeg. Ik hoefde mezelf even niet in de spotlights te zetten. Daarvoor moet ik toch elke keer uit mijn comfortzone. Wie zit op mij te wachten? Mijn gevaarlijkste valkuil!

Nu plan ik vaste momenten in mijn agenda. Elke week een dagdeel, de maandagochtend. En elke werkdag in elk geval het eerste uur. Dan schrijf ik een artikel, werk ik acties uit, maak ik berichten voor sociale media, werk ik mijn website bij of mail ik met relaties om contacten warm te houden enz.

Zo gaat dat weken, maanden goed, want ik ben een gedisciplineerde werker. Maar af en toe heb ik genoeg van die structuur. Als ik een intensieve periode achter de rug heb. Als ik té druk bezig ben geweest met mijn zichtbaarheid en het trekken van aandacht.

Forceren helpt niet en daarom laat ik het maar gebeuren. Ik weet inmiddels, dat het na een paar weken wel weer begint te knagen. Ik weet dat ik, om de continuïteit te waarborgen, systematisch aan mijn zichtbaarheid moet werken. Ik begin dan meestal her en der in de week als er een idee bij me op komt. En stap voor stap pak ik de wekelijkse structuur weer op.

Druk, druk, druk?

Met deze eenvoudige tips lukt het jou ook om systematisch werk te maken van je marketing:

  • Stel niet meteen hoge eisen aan jezelf. Begin klein: 2 uurtjes per week kan iedereen vrij plannen. Ontdek wat je daarin allemaal kunt doen: relaties bellen, een artikel schrijven, een actie bedenken, berichten voor sociale media maken.
  • Kies vaste momenten in de week voor je marketingactiviteiten. Zet ze in je agenda, en houd je eraan. Ga op dat moment ook echt aan de slag.
  • Lukt het een keer niet? Niets aan de hand! Maar pak het volgende moment wel weer op.
  • Gebeurt dit te vaak? Kijk dan eens hoe het anders kan. Is dit moment wel het goede moment? Past wat je doet om je bedrijf te laten zien, wel bij jou en je werk? Kan het ook anders?
  • Het jaar opdelen in een aantal thema’s geeft je houvast. Ik heb bijvoorbeeld 4 grote acties gepland dit jaar. Eén actie per kwartaal. Die zorgen ervoor dat ik precies weet wat me te doen staat.
  • Zorg voor structuur. Dan merk je, dat werken aan je marketing je steeds makkelijker afgaat. Je hebt vaak een dikke maand nodig om er een gewoonte van te maken. Daarna hoort het gewoon bij je wekelijkse werkzaamheden.Ik ben heel benieuwd hoe jij structureel aan je marketing werkt? Deel het in een reactie onder dit bericht.

    Kun je wel wat hulp gebruiken bij het zichtbaar onder de aandacht brengen van je bedrijf? Dan is het BrandtoSucces ZODA-traject wellicht iets voor jou. Maak gebruik van een gratis introductiegesprek, dan kijken we samen of dit traject je verder kan helpen. Laat je naam en mailadres achter dan plannen we een afspraak.

Op je zichtbaarheid!

handtekening

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *