Waarom ik JA zei tegen een telefonische aquisiteur

nov 21, 2018

Een paar maanden geleden werd ik gebeld door de TrendsExpo. Of ik wilde deelnemen aan de ondernemersbeurs. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik in zulke situaties meteen op mijn hoede ben. Ik zei dus, dat ik geen belangstelling had. Volgens mij was ik heel duidelijk, maar daar nam deze dame geen genoegen mee. Wat er toen gebeurde, wil ik graag met je delen.

Ze vertelde me, dat ze me heel graag op die beurs wilde hebben. Omdat ik van meerwaarde kan zijn. Dat mijn aanpak anders is. En ze stak me nog een paar veren in mijn kont. Ik voelde me gevlijd, maar was nog steeds op mijn hoede. Ik weet ook wel, dat er genoeg anderen zijn die zo’n rol op deze beurs met verve kunnen vervullen.

Vervolgens stak ze een enthousiast verhaal af over de beurs die ze vorig jaar voor het eerst hadden georganiseerd. Wat ze daarvan geleerd hadden. En welke verbeteringen ze dit jaar aanbrengen. Dat ze heel graag een ZZP-plein op de beurs wilden. Omdat ZZP-ers niet meer weg te denken zijn onder de ondernemers. En ook omdat ZZP-ers door hun expertise en enthousiasme een belangrijke rol spelen. Weer iets waar ik op aanging. Ze ziet de waarde in van ZZP-ers. Ik ben zelf al 17 jaar ZZP-er. Ik heb veel ZZP-ers als klant en ik zie echt de meerwaarde van deze categorie ondernemers. Ik voelde de verbinding sterker worden, maar was nog niet overtuigd.

Ik gaf aan, dat ik me op andere manieren zichtbaar maak. Dat de beurs niet op mijn lijstje stond. Ik vertelde haar, dat zo’n beursgang me veel kostbare tijd kost: niet alleen die 2 dagen, maar ook de tijd die ik zou moeten investeren om daar op een eigen én ludieke manier te staan. Ze vroeg me wat ik uit de beurs zou willen halen, als ik er naar toe zou gaan. Ik zei, dat ik er graag een paar interessante contacten aan over wil houden. Een paar leads waar iets moois uit kan ontstaan. Ik vind zo’n beurs lastig, omdat je echt actief op mensen af moet stappen om er wat uit te halen.

Ze was vol begrip over mijn twijfels. Ze dacht met me mee en kwam met ideeen hoe ik op zo’n beurs op een leuke manier contacten kan leggen!

Ik voelde me gezien en gewaardeerd. Ik zei niet meteen ja. Ik heb er nog 2 dagen over nagedacht. Maar eigenlijk wist ik het wel. Aangestoken door haar enthousiasme om er een mooi evenement van te maken en er alles uit te halen wat er in zit, heb ik ja gezegd.

Ook als je liever niet aan telefonische aquisitie doet en een hekel hebt aan ‘harde’ verkoop, kun je hier iets van leren!  

Verbinding maken tussen je product en je ideale klant.

  1. Ik voelde me gezien. Ze had zich in mij en in mijn werk verdiept en liet blijken, dat ze wist wat ik doe.
  2. Ik voelde me gewaardeerd. Ze gaf me het gevoel dat ik toegevoegde waarde bied. Ze benaderde mij als expert in mijn vakgebied.
  3. Ze was enthousiast over haar eigen product en kon dat goed onder woorden brengen.
  4. Ze nam mijn twijfels weg door naar mij te luisteren en me te helpen. Ze kwam met ludieke manieren om in contact te komen met anderen op de beurs. Ze dacht mee over de vraag hoe de beurs voor mij een succes kan worden.

Op die manier krijg je aandacht en zegt je klant veel makkelijker, JA.

Naar de beursIk ben er helemaal voor gegaan. Vastbesloten om er een succes van te maken. Ik heb nagedacht over hoe ik me daar kan presenteren op een duidelijk herkenbare manier. Zó dat anderen snappen wat ik doe, waarom ik dat doe en hoe. We hebben ook nog met een aantal ZZP-ers om de tafel gezeten om te kijken of we ook gezamenlijk nog iets konden organiseren.

Wil je weten wat daaruit is gekomen? Kom een kijkje nemen op de beurs.

Door gebruik van deze link kun je een e-ticket downloaden.

Ticket TrendsExpo Zwolle ›

Ik zie je daar! En als je komt, denk dan eens na over de vraag wat jij uit je beursbezoek wilt halen. Want ook voor bezoekers kan een beurs van grote waarde zijn.

 

Op je zichtbaarheid!

handtekening

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je gemiddeld 1 keer in de maand een bericht. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

 

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *