Branding met je website, klanten maken van website bezoekers

Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers het lastig vinden om hun eigen website te vullen met aantrekkelijke content. Wat zeg je wel en wat zeg je niet?! Hoe bouw je nu een interessante, aantrekkelijke pagina op? Het is vaak een enorme uitdaging dit goed te doen. Toch kiezen ondernemers er vaak voor zelf met de website aan de slag te gaan om uiteenlopende redenen.

  • Je komt er achter hoe een website werkt.
  • Je bent zelf in staat je website te onderhouden en aanpassingen te maken.
  • Het bespaart kosten.
  • Je houdt de regie over de inhoud van de website in eigen handen.
  • Je vindt het een leuke uitdaging om de eigen website te vullen.
  • Je weet zelf heel goed wat je wilt vertellen.
  • Het geeft voldoening om je eigen bedrijf op een persoonlijke manier te vermarkten in je website.

Vaak neem ik het ontwerpen en opbouwen van de website voor mijn rekening. Ik geef de website vorm, bepaal de route door de website, maak een passende indeling per pagina, zet alvast een paar pagina’s op en maak sjablonen om ook andere pagina’s volgens dezelfde indeling op te bouwen. Het vullen van de website met woord en beeld doen klanten vaak zelf.

Ik zie klanten dan soms gigantisch uit de bocht vliegen.
Ze gaan helemaal los, omdat ze zo veel te vertellen hebben. Ondernemers hebben nu eenmaal een vrije geest. Natuurlijk wil je als ondernemer laten zien wat je allemaal kunt. Maar het doel van de website, raakt totaal op de achtergrond. Ze zijn vergeten, dat je in de website communiceert met bezoekers, dat zijn potentiële klanten.

In communicatie gaat het om verbinding maken. Contact leggen. Om luisteren!  Maar wat er ontstaat is één grote chaos. Niet alleen in je website, maar ook in je hoofd. Bezoekers zien door de bomen het bos niet meer. Ze krijgen geen goede indruk. Ze snappen niet waar de focus ligt en haken af.

Het tegenovergestelde gebeurt ook.

Sommige ondernemers bevriezen zodra ze de website moeten gaan vullen.
Bang om fouten te maken. Elke zin, elk woord wordt op de weegschaal gelegd. Want als het in de website staat, staat het zwart op wit. Het argument dat websites niet gelezen worden en dat er dus maar weinig informatie in hoeft, gebruiken ze vaak als excuus.

De website wordt gevuld met een paar regels per pagina. Lekker veilig! Maar er wordt niets verteld waarmee een bezoeker zich gehoord of gezien voelt. Niets waarmee je bezoekers op het idee brengt, dat jij iets voor ze zou kunnen betekenen. Je geeft weinig informatie. In de ogen van je publiek ben je een nietszeggend bedrijf, dus haken ze af.

Superjammer.
De website is juist een laagdrempelige plek waar iemand jou ongestoord en in eigen tijd, kan leren kennen!

Een website vullen met aantrekkelijke content hoeft niet moeilijk te zijn. Als je je maar aan een paar basisprincipes houdt. Je kunt dan nog steeds je eigen verhaal vertellen en een eigen identiteit uitstralen. Maar je website wordt er wel aantrekkelijker door en inhoudelijk veel sterker. Daar is iedereen bij gebaat. Jij als ondernemer, omdat je duidelijk bent naar je publiek en makkelijker klanten binnenhaalt. En ook alle bezoekers van je website, zij kunnen je ongestoord kennis van je nemen. De drempel om in actie te komen en contact te zoeken wordt daarmee een stuk lager.

BrandToSucces Website Online Programma

Bouw in 6 weken je eigen super aantrekkelijke en inhoudelijk sterke website online met het BrandToSucces Website Online Programma. 


Het is voor jou als ondernemer van groot belang, dat je op waarde wordt ingeschat.
Je hebt genoeg potentie, anders was je niet voor jezelf begonnen. En dat je zelf met je website aan de slag wilt, snap ik ook.

Om je te behoeden voor chaos of het maken van een veilige niets zeggende website heb ik 5 waardevolle tips, waarmee je jouw website vult met aantrekkelijke en inhoudelijk sterke content.

1. Hou altijd het doel van je website voor ogen

Wat is het doel van je website? Wat wil je ermee bereiken? Wil je informatie geven, kennis delen, bezoekers enthousiast maken voor jouw bedrijf en/of voor jouw product of dienst? Je website is het platform waarop mensen laagdrempelig kennis kunnen maken met jouw bedrijf. Je geeft bezoekers de gelegenheid een volgende stap te zetten. Daarvoor hebben ze vertrouwen nodig. Hoe bouw jij vertrouwen op met mensen die jouw website bezoeken?

2. Houd het doel van elke pagina voor ogen

Je hebt een doel voor je website. Maar je hebt ook een doel voor elke pagina. Voor het vullen van een pagina is het belangrijk dat je weet wat je met die pagina wilt bereiken. Een ‘Over ons’ pagina is een persoonlijke pagina waar bezoekers verwachten iets te weten te komen over de mensen in het bedrijf. Op een productpagina verwachten bezoekers informatie over een specifiek product of specifieke dienst. Daarmee bepalen ze of ze tot actie overgaan: contact opnemen of iets kopen. Op een contactpagina verwachten bezoekers contactgegevens en een uitnodiging contact op te nemen. En wat doe je met je homepage? Daar komen vaak mensen die de url van je website al hebben. Die hebben dus al van je gehoord en zoeken bevestiging. Geef op je homepage een aantrekkelijk beeld van jouw bedrijf. Zie de homepage als de etalage van je website.

3. Zet je klant op 1

Alles wat je doet in je website doe je om contact te maken met je favoriete klant. Ga op de stoel van je klant zitten. Zorg dat je weet waar jouw klant behoefte aan heeft. En houd er rekening mee, dat dit waarschijnlijk niet dezelfde behoefte is die jij hebt. Jij zit bij de oplossing; jouw klant zit bij het probleem. Als je contact wilt maken, ga je je klant tegemoet. Daar waar jouw klant zit, begint de communicatie. Van daaruit neem je je klant mee naar de antwoorden.

4. Wees uitvoerig

Dat had je niet gedacht hé? Om contact te maken en vertrouwen op te bouwen heeft een bezoeker informatie nodig. Vertrouwen bouw je niet op met een paar regels over hoe goed je bent en wat je allemaal in huis hebt. Vertrouwen bouw je op door te laten zien, dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat er bij je klant speelt. Dat je snapt waar hij of zij mee zit. Dat je begrijpt hoe jouw klant zich voelt. Vriendschap bouw je ook niet op door alleen maar over jezelf te praten.

5. Schrijf eerst met pen en papier

Dit is echt heel belangrijk. Hier zie ik het vaak mis gaan. Als je meteen in je website met schrijven begint, heb je grote kans dat je blokkeert. Je zit meteen in standje perfectie. Op die plek wil je het absoluut goed doen. De juiste woorden gebruiken. Mooie zinnen maken. Daardoor blokkeert je creativiteit. Pak een leeg vel papier, maak een mindmap van je website en schrijf per pagina alles op wat er in je opkomt. Wat wil je vertellen? Schrijf per pagina een heel vel papier vol. Denk niet na over wat je precies schrijft. Houd je favoriete klant in gedachten, alsof je tegen hem of haar praat. Schrijf wat er in je op komt. Let niet op fouten of lange zinnen. Dat komt later wel.

Volg deze 5 basistips, dan zul je zien, dat jouw website vullen makkelijk is dan je dacht. Je vliegt niet uit de bocht, van bevriezen is geen sprake en je bezoekers weten wat ze aan je hebben.

Wil je hulp bij het maken van je website? Check het BrandToSucces Website Online programma of maak een afspraak voor een online strategiegesprek.

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

P.S. Aan de slag met de branding van jouw bedrijf, maar geen idee waar te beginnen? Plan een onlinegesprek in.  In het online strategiegesprek kijk ik met je mee waar je staat. Wat je wilt bereiken. En wat je daar voor nodig hebt. Het gesprek is helemaal gratis. Ik rond het gesprek af met een aanbod als ik je verder kan helpen en anders geef ik je graag een tip hoe je verder komt. Onlinegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *