Vergeet je doelgroep!

In de eerste inspiratiesessie met klanten die hun bedrijf zichtbaar onder de aandacht willen brengen, komt de doelgroep ter sprake. Op wie richt je je? Wie wil je aanspreken?

Ik sprak deze week met een klant waarvan de doelgroep nogal breed bleek te zijn qua grootte, qua branche en qua type onderneming. Als ik begin over een overeenkomstig probleem of verlangen binnen die doelgroep komen we nog steeds niet tot een concrete afbakening. “Als ik een tijdje heb gewerkt voor een groot bedrijf is het fijn en verfrissend om bij een klein bedrijf uit een heel andere branche aan de slag te gaan.” zegt ze.

Tijdens de tweede sessie, komt het delen van kennis ter sprake. Mijn klant heeft een prachtig product ontwikkeld. We bespreken manieren waarop je met dit product de aandacht kunt trekken en beter zichtbaar kunt worden. Eén daarvan is kennis delen en inzicht geven in het resultaat dat werken met dit product kan opleveren. De klant lacht even wat ongemakkelijk. Ze voelt, dat er wat moet gebeuren als ze beter zichtbaar wil worden en met haar product onder de aandacht wil komen. Maar ze vindt het ook erg spannend. Ze zegt: Als ik hierover ga schrijven, sluit ik een deel van de bedrijven uit die ik misschien ook interessant vind!

Niets doen is geen optie.
Met niets doen wordt je niet zichtbaar en trek je geen aandacht. Je mag elke potentiële klant persoonlijk benaderen, als je daar tijd voor hebt. Maar voor de meesten van ons is tijd schaars en moet de schoorsteen blijven roken.

Ben je dan toch beter af met focussen op een beperkte en vast omschreven doelgroep? Ja, dat zou een goede keuze zijn. Maar als je daar (nog) niet aan toe bent, heb ik nog een veel leukere optie.

Vergeet je doelgroep!

Heb je moeite met het afbakenen van je doelgroep? Focus dan op wat jij belangrijk vindt. Wat jij van waarde vindt voor jouw bedrijf. Deel je ervaring en deel je ideeën. Deel dat met iedereen die het maar horen wil. Vergeet je doelgroep! Deel wat bij jou past!

Natuurlijk sluit je daarmee klanten uit. Maar zo trek je wel klanten aan die goed bij jou passen! Ze komen naar je toe, omdat zij zich in je verhalen herkennen!

Verrassing!
Je sluit waarschijnlijk minder mensen uit dan je denkt! Ook klanten van wie je dacht, dat ze jouw informatie of jouw kijk op bepaalde zaken niet interessant zouden vinden. Misschien zijn ze wel ergens mee bezig waarvan jij nog niets wist. Ze zien daardoor juist je expertise en willen daarvan op hun manier graag gebruik maken.

Blijf dicht bij jezelf, ga na wat voor jou en je onderneming belangrijk is. Richt je op zaken die jij interessant vindt. Je doelgroep manifesteert zich dan vanzelf!

Weet jij precies wie je doepgroep is? Of twijfel je nog? Ik ben heel benieuwd hoe jij hier mee omgaat. Laat een reactie achter onderaan dit bericht.

Op je zichtbaarheid

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

[button url=”http://eepurl.com/yMlrf” text=”Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen” size=”small” type=”primary” icon=”” external=”0″]

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *