Van waarom naar daarom… Wat zie je over het hoofd?

, ,
Waarom zijn de bananen krom? Een effectieve branding strategie!

Waarom zijn de bananen krom? Waarom geven sterren licht? Vragen waarmee je als kind de wereld ontdekt.

Waarom rook je? Waarom is sporten gezond? Waarom zijn de treinen zo kort? Elke waaromvraag is een vraag naar een verklaring of uitleg. Het is een vraag om duidelijkheid over iets waarover iemand zich verbaast of ergert.

Antwoorden op waaromvragen zorgen vaak voor verwondering. Ze zetten je aan het denken, laten je anders naar de dingen kijken. EN laten je dingen zien die je eerder niet zag.

Naarmate je ouder wordt en meer ervaring hebt ben je geneigd deze vraag achterwege te laten, omdat je haast hebt of denkt dat je het antwoord wel weet. Je reageert vanuit een eigen standpunt of ervaring. Wat zorgt voor onbegrip en misverstand.

In branding kun je niet duidelijk genoeg zijn!

Daarom stel ik tijdens het branding- en ontwerpproces altijd waaromvragen. Je blinde vlek wordt daardoor zichtbaar en het wordt duidelijk wat jouw bedrijf echt uniek maakt. Precies wat je nodig hebt voor een effectieve branding strategie waarmee je zichtbaar onder de aandacht komt.

Ik heb 5 waaromvragen die zichtbaar maken wat je nu nog over het hoofd ziet:

1. Waarom doe je wat je doet?

Het antwoord op deze waaromvraag gaat over jouw drive! Waar je blij van wordt, waarvan je hart sneller van gaat kloppen. Een drive gaat gepaard met een doel en dat zorgt voor een nieuw perspectief. Praten over je drive gaat gepaard met positieve energie en dat maakt dat anderen graag naar je luisteren. En omdat jij er helemaal voor gaat, durven klanten en medewerkers te vertrouwen op de komst van een nieuwe perspectief.
Daarom vertel je waarom!

2. Waarom kies je voor jouw doelgroep?

Het antwoord op deze waaromvraag zorgt voor herkenning bij klanten met wie jij het liefste werkt. Je slaat een brug tussen de plek waar jouw klant nu staat en het nieuwe perspectief dat jij te bieden hebt. Hierdoor herkent jouw ideale klant het probleem of verlangen en ziet ook de impact die jouw bedrijf levert met jullie oplossing.
Daarom kies je voor deze doelgroep!

3. Waarom maak je gebruik van jouw specifieke waarden?

Het antwoord op deze waaromvraag laat zien waar jij voor staat. Wat jouw bedrijf belangrijk vindt. Waarden komen terug in alles wat je doet. Ze sluiten als een warme jas om je bedrijf. Waarden hebben niet zoveel te maken met je vak, maar veel meer met waar je als bedrijf voor staat. Ze zijn voelbaar in alles wat jullie doen. Waarmee je de verwachtingen van je klant overtreft.
Daarom maak je gebruik van jouw specifieke waarden!

4. Waarom kies je voor jouw specifieke werkwijze?

Het antwoord op deze waaromvraag laat zien wat er nodig is om tot het beste resultaat te komen. Jij bent de expert en weet wat er nodig is om dit resultaat te bereiken. Jouw klant vertrouwt op jou. Commitment van jullie allebei, zorgt voor het beste eindresultaat.
Daarom kies je voor jouw specifieke werkwijze!

5. Waarom is jouw bedrijf uniek?

Het antwoord op deze waaromvraag heb je zelf gegeven met het beantwoorden van bovenstaande vragen. Natuurlijk zijn er overeenkomsten met collega’s. Maar met de combinatie van al deze antwoorden maak jij het verschil! Ook met ‘moordende’ concurrentie! Je bent al uniek, want jij doet de dingen op jouw manier!
Daarom is jouw bedrijf uniek!

De markt lijkt verzadigd, doordat we worden overspoeld met aanbod. Dat is overweldigend. Maar dat is niet de oorzaak van uitblijvend succes! Breng verwondering! Biedt een duidelijk perspectief. Doe dat op jouw speciale manier. Zoals jij is er maar één. Zo maak jij het verschil.

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse - Branding Specialist en Ontwerper

PS: Wat zie jij nu nog over het hoofd?
Plan een branding-strategiegesprek in om te ontdekken wat jouw blinde vlek is. Klik op de link om direct een uurtje in te plannen: Gratis branding-stategiegesprek ›

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *