Ken je het syndroom van doe maar gewoon?

Doe maar gewoon. Dan doe je al gek genoeg.
Je herkent het vast. Veel ondernemers lijden aan dat syndroom. Vaak is het een lijdensweg. Het houd je klein, je komt niet helemaal tot je recht. Je wordt niet gezien en niet op volle waarde geschat.

Het is een chronische aandoening, die regelmatig de kop opsteekt. Ik spreek uit eigen ervaring. Opgegroeid in Twente. In een klein, overwegend katholiek dorp. Ons kent ons. Heel fijn en heel veilig, als je gewoon doet, net als iedereen.

Zo lang je doet wat iedereen doet, val je niet op. Je verdwijnt in de massa. De kans dat anderen kritiek op je hebben of over je oordelen is klein. Je hoeft jezelf niet te verdedigen en geen verantwoording af te leggen. Lekker veilig en vertrouwd. Doe maar gewoon. Dan doe je al gek genoeg, zeiden ze vroeger bij mij thuis. Dat gevoel steekt bij mij nog regelmatig de kop op.

Als je me al een tijdje volgt, weet je dat. Ik schrijf er vaker over. Het intrigeert me. Het is mijn levenswerk om ondernemers te helpen hun eigenheid te tonen. Laten zien wie je bent en waar je voor staat. Los komen van het gevoel, dat gewoon doen net als iedereen, goed genoeg is. Dat is niet goed genoeg. Ik vind dat valse bescheidenheid.

Gelukkig is er een medicijn
Branding! Branding zorgt, dat je bij je essentie blijft. Bij het kloppend hart waar jouw bedrijf op draait en wat jouw bedrijf uniek maakt.

Direct aan de slag? Download de de Branding toolkit ›


Een kort verhaal

Misschien heb je het al wel gelezen. Een paar weken geleden heb ik mijn eerste teamlid aangenomen. Rolien. Een hele stap voor mij. Ik werk al 19 jaar in mijn eentje.

Het besluit om uit te breiden in deze tijd beneemt me af en toe nog de adem. Dan komt mijn ‘syndroom van doe maar gewoon’ weer eens om de hoek kijken. Wie ben ik nu? Kan ik dit wel? Waarom doe ik dit? Is dit nodig?

Je snapt, dat ik deze stap niet zomaar heb genomen. Er ging een heel proces aan vooraf. Eind vorig jaar was ik aan het dromen over de toekomst van mijn bedrijf. Ik droomde van een team waarin ik het BrandtoSucces-verhaal verspreid. In mijn eentje lukt me dat niet. Tijdgebrek was al lange tijd mijn grootste vijand in het realiseren van deze droom.

Ik vond het super spannend om na19 jaar uit te breiden. Te groeien. Ik durfde dat besluit te nemen, omdat ik weet waar ik voor ga. Waarom ik dit doe. Wat ik doe en wat ik ermee wil bereiken. Dat is het kloppend hart binnen mijn bedrijf. Dat is de branding-kern.

Via mijn netwerk kwam ik in contact met Rolien. Vanaf het eerste begin was er een klik. Zij is net zo enthousiast over Branding en de BrandtoSucces-formule als ik. Met haar marketing en content-strategie als achtergrond is zij een mooie aanvulling.

Iemand aannemen betekent verantwoordelijkheid, een salaris uitbetalen, werkplek creëren. Maar ook meer werk binnenhalen, meer klanten, meer zichtbaarheid en aandacht. Kan ik dit wel garanderen? Durf ik deze stappen te zetten? Of blijf ik liever zitten waar ik zit? Lekker veilig! Daar is het ‘syndroom van doe maar gewoon’ weer.

Collega’s in mijn ondernemers-intervisie gaven me 4 belangrijke punten mee:

  • Ga er voor. Alleen door te doen kom je er achter of iets werkt
  • Zorg voor structuur. Wat wil je echt? Zorg voor een plan, waarop je je de komende tijd gaat richten
  • Houd zelf de regie. Jij neemt deze stap. Jij weet precies wat je wilt bereiken en waarom
  • Geloof in je eigen kracht! Dan gaan anderen daar ook in geloven

De volgende dag heb ik een stuk papier gepakt . Ik heb uitgetekend wat er nodig is om meer ondernemers te bereiken en de nodige groei te realiseren. Wat wil ik en waarom? Wie wil ik bereiken? Wat heb ik al? Wat heb ik te doen?

Dat is ook branding!

Toen ik klaar was, werd het weer helder. Ik weet wat ik te doen heb. Ik zie de structuur en heb de regie weer in handen. En het allerbelangrijkste: ik heb er vertrouwen in, dat het me lukt!

Dit is wat Branding doet!

Hoe duidelijker jouw verhaal: hoe makkelijker het is om zichtbaar te zijn en aandacht te vragen. Je weet waarom je doet wat je doet. Wat nodig is om te komen waar je wilt zijn. Wat je daarvoor moet doen én moet laten. Wat anderen daarvan vinden, doet er niet toe.

Nu Rolien er is, zorgt branding ervoor, dat ik haar mee kan nemen in het gedachtengoed van mijn bedrijf. Dat zorgt ervoor, dat we allebei dezelfde kant op kijken en hetzelfde verhaal vertellen. Branding zorgt ervoor, dat we samen één koers gaan varen.

Dat maakt de BrandtoSucces-formule zo krachtig.

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

PS: Lees ook : Wat is branding en waarom is het de sleutel tot succes ›

 

Aan de slag met de branding van jouw bedrijf, maar geen idee waar te beginnen? Plan een onlinegesprek in.  In het online strategiegesprek kijk ik met je mee waar je staat. Wat je wilt bereiken. En wat je daar voor nodig hebt. Het gesprek is uiteraard helemaal gratis. 

Onlinegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *