Authentiek positioneren van je bedrijf, hoe doe je dat?

,

De reden waarom ik voor mezelf ben begonnen verschilt waarschijnlijk weinig met die van jou of van andere collega’s. De vrijheid van een eigen bedrijf trok me aan. Onafhankelijk zijn, mijn eigen keuzes maken. Een andere reden voor mij was het avontuur dat ondernemerschap met zich meebrengt. Maar door de jaren heen ben ik me steeds meer gaan realiseren, dat het mij uiteindelijk gaat om het leveren van een ‘bijzondere’ bijdrage.

Ik zet ‘bijzondere’ tussen aanhalingstekens. Want wat voor de één bijzonder is hoeft voor een ander helemaal niet bijzonder te zijn. Je doet je werk, daar ben je goed in. Net als je collega’s. De aanpak verschilt misschien een beetje, maar veel onderscheid is er niet. Je zit in hetzelfde vak en je bereikt dezelfde resultaten. Maar wanneer je inziet, dat je een bijzondere bijdrage levert, maak je het verschil.

Er is 1 ding waaraan ik heel veel aandacht besteed. Dat is ervoor zorgen, dat ik echt en authentiek ben in mijn bedrijf. Hoe meer ik me bezighoud met wat ik wil. Hoe meer ik me op mijn gemak voel met wie ik ben en met wat ik wil zeggen over mij en mijn bedrijf. Dat heeft er voor gezorgd, dat ik veel effectiever ben in mijn communicatie en het maken van verbinding met mijn publiek.

Als je laat zien wie je echt bent, plaats je jouw bedrijf los van alle andere bedrijven. Zo presenteer je jouw bedrijf interessanter dan andere bedrijven in dezelfde branche die zich voordoen als ‘normaal’. Je geeft uiting aan de echte redenen waarom je jouw bedrijf bent begonnen. Dat gaat niet alléén om geld verdienen. De echte reden zorgt er voor, dat je met veel meer plezier en toewijding aan je bedrijf werkt. En je krijgt veel meer lef om het op jouw manier te delen.

Een authentiek bedrijf om je heen bouwen betekent: werken aan je branding. Het komt erop neer, dat je een krachtig verhaal over je bedrijf vertelt.

Wil je meer weten over branding? Lees dan ook: Wat is branding? En waarom is branding de sleutel tot succes?

Mensen willen graag contact maken. We willen allemaal het gevoel hebben dat we niet alleen staan. Het is fijn om te ervaren, dat er anderen zijn die begrijpen wat je meemaakt. Dat er anderen zijn die soortgelijke ervaringen hebben. Dat levert een gevoel van erkenning op. Het gevoel dat je ertoe doet.

Als je een merk om je bedrijf bouwt, maak je je bedrijf menselijk. Het maakt niet uit of je een uiterst zakelijk merk bouwt of een heel persoonlijk merk. Het is belangrijk dat je laat zien wie je bent; dat maakt je mens. Kijk maar eens naar Apple of Coolblue. De mens achter het product bepaalt wie ze zijn.

Wil jij je bedrijf op een authentieke, eigen wijze positioneren?

Vraag je eens af waar je echt blij van wordt. Naast geld verdienen, vrijheid en het avontuur van het ondernemerschap. Wat drijft jou om elke keer weer te investeren in je eigen bedrijf? Mijn grote drijfveer is leren, daar krijg ik nooit genoeg van. Ik word heel blij van ‘kerngesprekken’, gesprekken met ondernemers over dat waar het echt om draait. Dat zijn elke keer weer prachtige leermomenten, ook voor mij. En deze inzichten op zo’n manier vertalen dat anderen er door geraakt worden. Dat geeft me heel veel energie.

Waar word jij blij van?

Authentieke positionering begint bij het super helder hebben wie je bent en waar je voor gaat. Je moet eerst weten welke ‘bijzondere’ bijdrage je wilt leveren.

Beantwoord ook deze vragen eens:

  • Waar ben je heel goed in?
  • Waarin word je keer op keer erkend door anderen?
  • Als geld geen issue is, wat vind je dan belangrijk in je werk en in je leven?
  • Wie is je fijnste klant? Bij wie haal je de meeste voldoening uit je werk?
  • Wat is het mooiste resultaat om te bereiken, als alles mogelijk zou zijn?
  • Hoe wil je graag dat anderen jouw bedrijf zien?

Hoe meer je verbinding maakt met je unieke persoonlijkheid hoe effectiever je wordt in je communicatie. Daarmee onderscheid je je van anderen. En het zorgt ervoor, dat je steeds makkelijker verbinding maakt met jouw publiek. Dat is branding.

Download deze mini training, waarin ik je leer hoe jij jouw bedrijf op authentieke eigen wijze positioneert los van alle andere bedrijven in jouw branche. Download de BrandtoSucces-mini training ›

Branding gaat verder dan positie bepalen van je bedrijf, je publiek bepalen of je logo bedenken. Het gaat om wat jouw bedrijf uniek en menselijk maakt. Het gaat om de verbinding met dat wat je wilt delen. Wanneer je bouwt aan een authentieke positionering van je bedrijf, dan zorg je ervoor, dat je oprecht overkomt. Je wilt geen kopie zijn van je collega’s, omdat dat zo hoort. Je deelt jouw verhalen, omdat je die wilt delen. Die zijn echt.

Als het duidelijk is wie je bent en waar je blij van wordt, hoef je niet bang te zijn om zichtbaar te worden. Ik vond dat doodeng. Ik ben bang geweest om te laten zien wie ik ben en wat ik doe. Ik verwachtte niet dat er ook maar iemand op mij zat te wachten. Nu weet ik gelukkig beter. Als je in verbinding staat met jezelf, kunnen anderen zich verbinden met jou. Ze zien zichzelf weerspiegeld in jouw verhaal! Zo lever jij met jouw bedrijf een ‘bijzondere’ bijdrage.

Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan! Beperkende overtuigingen belemmeren ons te laten zien wie we echt zijn. Dat toch doen voelt super spannend. Het betekent, dat je uit je comfortzone moet stappen, want alleen buiten die veilige omgeving kun je het verschil maken. Maar waarom zou jij je beperken? Wat je ook doet: doen waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt, is essentieel. Je hebt zoveel te bieden!

Het bouwen aan een authentieke positie voor je bedrijf is stoppen met aanpassen. Stoppen met doen wat anderen doen omdat je denkt, dat het zo hoort. En stoppen met genoegen nemen met minder dan dat waar je naar verlangt.

Wanneer jij je aanpast aan anderen word je onbewust en geruisloos aan de kant gezet. Je valt niet op. Als jij jezelf niet belangrijk vindt, vinden anderen dat ook niet!

Als jij eerlijk en oprecht jouw eigen verhalen deelt, ga je merken dat je een bijzondere bijdrage te leveren hebt. Je wordt interessant voor anderen, omdat daarmee de focus verschuift. Die is niet langer gericht op jezelf, maar op je publiek en je klanten. Op dat wat ze echt nodig hebben en hoe je jouw bijdrage daaraan levert. Dan gaat het stromen. Daardoor word je gezien en word je succesvol.

Meer hierover lees je in ‘het haakje dat zorgt voor vrijheid en focus in het ondernemerschap’

Voor mij geldt: hoe meer plezier ik heb en hoe meer energie ik krijg van wat ik doe, hoe succesvoller ik ben. Natuurlijk zijn er, net als bij iedereen, dagen dat het niet stroomt. Dat ik vergeet waarom ik doe wat ik doe. Dan wordt de druk van de dagelijkse taken voelbaar en laat ik me leiden door alles wat ik ‘moet’ doen. Maar zodra ik dat door heb, creëer ik ruimte om de dingen te doen die belangrijk zijn voor mij, waar ik energie van krijg.

De focus ligt vaak op dat wat we ‘moeten’ doen. Daardoor vergeten we wat ons echt gelukkig maakt. Je kunt dan misschien wel een fatsoenlijke boterham verdienen, maar het brengt niet het plezier en de voldoening die je voor ogen had toen je begon.

 

“The only way to great work is to love what you do”

– Steve Jobs

 

Begin met doen, begin met onderzoeken, begin met leren en creëren. Elke stap die je zet om vooruit te komen, brengt je dichter bij wat je graag wilt. Vandaag hoef jij je alleen maar druk te maken om die eerste stap, waarmee je dichter bij je dromen komt. Maak je geen zorgen over hoe het allemaal samenkomt en of het werkt. Richt je aandacht op de stap die je vandaag kunt maken. Soms is er maar een kleine actie nodig. Luisteren naar een verhaal dat je inspiratie geeft. Een artikel lezen over iets wat je kunt toepassen in je werk! Contact opnemen met iemand die je kan helpen, of met iemand die mogelijk geïnteresseerd is in wat je doet. ‘Trust the process’

Gebruik tijd niet als excuus. Je ziet mensen over de hele wereld enorme dingen doen met dezelfde 24 uur per dag die jij hebt. Maak tijd. Verzin geen excuses waarom je iets niet doet. Een excuus is toegeven aan angst voor het onbekende. Laat je niet door angst verleiden. Denk in mogelijkheden. Dan merk je dat het geen moeite kost, maar energie geeft. Als je later terugkijkt zul je zien dat dit de momenten zijn waarop je het verschil hebt gemaakt.

Op je zichtbaarheid!

 

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

Wil jij je bedrijf op een authentieke eigen wijze positioneren, maar weet je niet wat jou bijzonder maakt? Plan dan een strategiegesprek in.  In dit gesprek gaan we op zoek naar de bijzondere bijdrage die jij levert met jouw bedrijf.  Dit gesprek van ± 45 min. is helemaal gratis. 

Strategiegesprek inplannen ›

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *