Het geheim van een huisstijl!

aug 13, 2015

Vorige maand heb ik verteld over de sneltrein waarin ik terecht ben gekomen en hoe belangrijk het voor me was om zelf achter het stuur te kruipen. Dat bleek herkenbaar! Voor veel ondernemers.

Oplossingen zijn vaak dichterbij dan je denkt. Dat is ook zo bij het probleem dat ik in dit artikel met je wil bespreken.

Tijdens de ‘check je imago sessies’ die ik voor de vakantie heb gedaan, kwam ik erachter, dat veel ondernemers niet optimaal gebruik maken van de identiteit die ze zich hebben aangemeten. Terwijl de weg naar meer zichtbaarheid en aandacht binnen handbereik ligt!

Gelukkig ontwikkelt men vaak en met veel zorg een identiteit die aansluit bij het gedachtengoed van het bedrijf. Uitgewerkt in vorm, beeld en kleur. Vaak met een mooi verhaal waarin de essentie van het bedrijf wordt geformuleerd.

Op basis van dit materiaal maakt men visitekaartjes, briefpapier, website, foldermateriaal e.d. Heel goed voor een herkenbare uitstraling.

So far so good!

eend of konijn
Afb. Eend of konijn, wie zie jij?

De vormgeving van je identiteit, het kiezen van beeldmateriaal, de kleuren en de naam van je bedrijf zijn voor jou doordachte en weloverwogen keuzes.
Maar ziet een ander dat ook?

  • Jij ziet in de lijnen van je huisstijl een pad dat je volgt. Voor een ander is het misschien wel een glijbaan.
  • Jij ziet in je cirkels zeepbellen met illusies die doorgeprikt moeten worden, een ander ziet er misschien wel ballen in die omhoog moeten worden gehouden.
  • Jij ziet in een foto een actueel maatschappelijk probleem. Een ander denkt misschien eerder aan mensen die samenwerken.
  • Jij gebruikt voor je bedrijfsnaam een metafoor waarmee je je boodschap verpakt. Voor een ander heeft dat woord misschien een andere betekenis.

Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, ligt voor anderen soms helemaal niet voor de hand.

Wil je, dat klanten jouw bedrijf leren kennen als een betrouwbare partner die precies weet wat ze nodig hebben en wat je voor ze kunt betekenen? Wil je, dat je klanten vertrouwen hebben in jouw bedrijf? Dat ze kiezen voor jouw bedrijf, omdat het precies past bij hun wensen en ideeën?

Maak dan werk van je branding! Branding is meer dan een herkenbare uitstraling creëren. Je moet je gedachtengoed uitdragen, je ideeën, je denkwijze en je boodschap.

Gebruik je visuele uitstraling om je verhaal te vertellen. Maak de verbinding tussen vorm en inhoud, zorg ervoor, dat er geen onderscheid meer is tussen binnen- en buitenkant.

  1. Je hebt een beeldmerk of huisstijlelementen waar een verhaal bij hoort. Gebruik die elementen dan om je verhaal te vertellen. Laat ze terug komen in je communicatie, zodat mensen de vormen gaan zien zoals jij ze ziet!
  2. Heb je zorgvuldig beeldmateriaal geselecteerd dat aansluit bij de boodschap die je te vertellen hebt? Vertel je boodschap dan aan de hand van of zelfs door middel van het beeldmateriaal.
  3. Verwoord jouw bedrijfsnaam je missie, visie of de essentie van je bedrijf verpakt in een mooie beeldspraak. Gebruik het dan ook om je verhaal te vertellen, speel ermee! Zorg ervoor dat je beeldspraak overkomt, zoals jij bedoelt. (Geldt ook voor je pay-off)

Je kunt direct aan de slag!
Je hebt vast veel te vertellen en zo bouw je op een leuke manier aan je merk!
Je zult zien: er zit meer in je visuele uitstraling dan je denkt!

Hoe draag jij je gedachtengoed uit? Ik ben heel benieuwd naar je ideëen! Laat een reactie achter onderaan dit bericht.

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *