’Je moet focussen!’
Je hoort het vast vaker.
‘Focus op je strategie! Op je doelgroep! Op je expertise!’

Focus is goed.
Maar als het woord focus valt, zie ik mensen terugdeinzen. Focus is eng, want het voelt als een beperking! Je bent bang opdrachten mis te lopen; mogelijke klanten af te schrikken. Werk wordt saai, als je steeds dezelfde opdrachten krijgt. Afwisseling maakt het werk zo leuk, hoor ik vaak.

Als grafisch ontwerper heb ik een brede achtergrond.
Ik kan voor elk bedrijf, groot of klein, een huisstijl of een website ontwerpen. Ik kan ook geboortekaartjes vormgeven. Of trouwkaarten! Ik zou magazines kunnen ontwerpen of reclamefolders opmaken. Dat heb ik allemaal wel eens gedaan.

Dus kom maar op…?
Niet te veel focussen! Zo breed mogelijk bezig zijn. Dat maakt mijn werk lekker afwisselend en ik kan iedereen helpen. Leeftijd, achtergrond, specialisatie, behoefte, ervaring… het maakt niet uit!?

Maar is dat wel zo duidelijk?
Hoe spreek ik de klanten aan op mijn website? Richt ik me op de ondernemer of op de brand manager bij een groot bedrijf? Of misschien op het jonge stel dat op zoek is naar een uniek geboortekaartje?

Welke middelen zet ik in om zichtbaar onder de aandacht te komen?
Een consument bereik je met andere middelen dan een onderneming. Het jonge stel op zoek naar een uniek geboortekaartje, bereik je misschien met een flyer of een advertentie in een huis aan huisblad. Maar als ik de ondernemer wil bereiken of een manager binnen een groot bedrijf, zal ik andere middelen moeten inzetten. En per branche zal dit ook weer anders zijn.

Focus maakt communicatie en promotie een stuk duidelijker!
Door me te focussen op de ondernemer in het midden- en kleinbedrijf weet ik wie ik aan moet spreken. Ik weet welke middelen ik moet gebruiken om daar onder de aandacht te komen. Maar bovenal kan ik me inleven in mijn klanten en uitzoeken wat er leeft, daarop kan ik mijn communicatie en promotie precies aanpassen.

Focus ís geen beperking!

  1. Als je focust op een doelgroep, weet je hoe je mensen moet aanspreken.
    Je klanten hebben dezelfde interesses, lopen tegen dezelfde problemen op en hebben dezelfde behoefte.
  2. Als je focust in je communicatie en promotie treedt er herkenning op bij de juiste personen.
    Klanten voelen zich hierdoor begrepen.
  3. Als je focust weet je welke communicatie en/of promotiemiddelen je moet gebruiken om je klanten te bereiken.
    Je hebt niets aan een advertentie in een blad dat je klanten niet lezen. Je hebt niets aan twitteren als je klanten niets met twitter doen.
  4. Als je focust maak je het voor mensen in je omgeving gemakkelijker jou aan te bevelen.
    Je netwerk weet wat je doet, wie je kunt helpen en waar je goed in bent.

Focussen geeft duidelijkheid voor jezelf en voor je omgeving!
Focus maakt je zichtbaar!

Op je zichtbaarheid!

Miranda Kruse

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

[button url=”http://eepurl.com/yMlrf” text=”Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen” size=”small” type=”primary” icon=”” external=”0″]

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *