5 punten waaraan je een goede huisstijl herkent!

sep 14, 2017

Tijdens haar ZODA-traject zegt Marijke ineens: wat vind je van mijn logo? Het is een eenvoudig, maar verzorgd logo. Al vind ik het niet goed passen bij wat ik nu van haar bedrijf weet. En dat zeg ik ook.

Op dat punt in het traject waren we teruggegaan naar de basis. Met die stevige ondergrond weet je precies waarom je doet wat je doet. Je weet wie je graag wilt helpen, waar je goed in bent en wat je belangrijkste waarden zijn. Dus ik had een goede indruk van wat Marijke uniek maakt en van haar manier van werken.

Marijke wil haar bedrijf beter op de kaart zetten. Ze wil, dat meer mensen haar bedrijf leren kennen. Dat het voor anderen direct duidelijk is wat ze doet en wat ze te bieden heeft. Ze werkt aan haar website en aan de communicatie en promotie daaromheen. Maar het logo beperkt haar. Het heeft niet genoeg mogelijkheden om er op een herkenbare manier mee te spelen.

Marijkes huisstijl bestaat enkel uit een logo: een gesloten, vrij statische en massieve vorm in twee kleuren. Maar Marijke brengt mensen in beweging en ze creëert vrijheid en openheid. Ik vraag haar welk gevoel, welke beleving ze wil overbrengen op anderen. Dan zegt ze: vuur, enthousiasme, stroming, scherp, bezieling, aards, fris. We komen al snel tot de conclusie dat het logo niet meer uitstraalt waarvoor ze staat.

huisstijlJe kunt je uiterste best doen om zichtbaar onder de aandacht te komen. Als het plaatje niet oproept wat je doet en hoe je dat doet, zaai je verwarring. Mensen weten dan niet goed wat ze aan je hebben. Ze haken af.

Een precies passende huisstijl zorgt voor duidelijkheid! Het logo, de kleuren, vormen en stijlelementen zorgen ervoor, dat je bedrijf een gezicht krijgt dat wordt herkend.

Wil jij een huisstijl die indruk maakt, waarmee je je onderscheidt van de rest? Check de huisstijl van jouw bedrijf aan de hand van deze 5 punten:

  1. Is het direct duidelijk wat je bedrijf doet, als iemand naar je logo kijkt?
    Je bedrijfsnaam met bijpassende tagline en/of pay-off horen direct duidelijk te maken wat je doet en waar je voor staat. De kleur en de vorm van het logo versterken en ondersteunen de gevoelswaarde.
  2. Is je huisstijl herkenbaar? Ben je consistent in het gebruik van kleur, vorm, beeld en taalgebruik?
    Je huisstijl is veel meer dan je logo. Alles wat je doet en laat zien, bepaalt de stijl van je bedrijf. De combinatie van logo, kleuren, vormen, lettertypes, beeldmateriaal en taalgebruik zorgen voor een herkenbare visuele uitstraling.
  3. Maak je een professionele indruk?
    Welke stijl je ook kiest: zorg ervoor, dat je uitstraalt wat je bedoelt. Afwijkende kleuren, verschillende lettertypes, onscherp, te donker of overbelicht beeldmateriaal leveren een klungelige uitstraling op. Die kun je gemakkelijk voorkomen.
  4. Ben je onderscheidend ten opzichte van je collega’s?
    Laat zien wat de meerwaarde is van jouw bedrijf, waarom klanten bij jou moeten zijn en niet bij je collega’s! Jouw uitstraling begint bij je huisstijl. Durf andere kleuren, vormen en beeldmateriaal te gebruiken en laat zo het verschil zien!
  5. Sluit de uitstraling van je bedrijf aan bij wat je in werkelijkheid doet en wat anderen bij je ervaren?
    Check het bij je klanten. Voldoe je aan hun verwachting? Past je huisstijl bij wat je wilt uitstralen? What you see is what you get WYSIWYG!

Wil je aan de slag met je huisstijl dan is het  BrandToSucces Huisstijltraject › misschien wel iets voor jou.

Op je zichtbaarheid!

handtekening

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *