4 haalbare stappen waarmee je veel meer klanten aantrekt

,
4 stappen waarmee je meer klanten aantrekt, inclusief Brand to Succes mini training

Voel jij je ook wel eens overweldigd door alles wat je kunt doen en zou moeten doen om meer klanten te trekken? Ik kijk er niet van op, als je antwoord ja is. De meeste ondernemers weten, dat er heel veel informatie beschikbaar is. Over heel veel verschillende marketingstrategieën om klanten te trekken. Ik laat me ook nog regelmatig overweldigen door al die goed bedoelde adviezen. Soms is dat om te gillen. Want als je al die adviezen uit zou voeren, heb je aan 24 uur per werkdag niet genoeg. Niet handig! Op die manier kom je niet toe aan wat je het liefste doet: je eigenlijke werk. Toch heb je wel ‘n marketingstrategie nodig! Een effectieve manier om klanten aan te trekken, geld te verdienen en de impact te leveren die jij graag wilt leveren. Wat is dan de juiste marketingstrategie?

De grootste denkfout die ik ondernemers elke keer weer zie maken, is kiezen voor de snelle oplossing.

Als ik een website heb, ben ik online in elk geval vindbaar.
Ik start een adwords campagne in Google! Dat kost wel een paar centen, maar dat brengt in elk geval mensen naar mijn website.
Ik deel wel wat kaartjes en flyers uit op evenementen of netwerkbijeenkomsten. Dan weten ze in elk geval wat ik doe.
Posten op sociale media kost niets, daar deel ik mijn aanbod wel.

Meestal kom je er na een tijdje vanzelf achter, dat zo’n snelle oplossing, geen oplossing is. Deze aanpak levert misschien een klant op, maar niet de klantenstroom die je nodig hebt voor een succesvol eigen bedrijf.

Zo’n aanpak noem ik niet zomaar ‘n snelle oplossing. Er worden op die manier grote stappen genomen, maar de kleine stappen worden overgeslagen. De kleine stappen zijn juist essentieel voor een succesvolle marketingstrategie. Het zijn stuk voor stuk stappen die ervoor zorgen, dat anderen je ook echt zien staan. Die ervoor zorgen, dat je visitekaartje niet wordt weggegooid, maar wordt bewaard. Dat mensen je website bezoeken én daar ook blijven hangen, omdat ze nieuwsgierig worden en meer van je willen weten. Stappen die ervoor zorgen, dat mensen wel tot actie overgaan en klant bij je worden.

Je hebt maar 4 stappen nodig om ervoor te zorgen, dat je marketingstrategie werkt!

Het mooie is: het zijn stappen die voor elke ondernemer haalbaar zijn. Dus ook voor jou!

Je hoeft helemaal geen verkoper of marketeer te zijn om klanten aan te trekken! Je kunt ook binnen je eigen waarden en normen zichtbaar worden en klanten enthousiast maken.

Branding toolkit

Direct aan de slag? Download de Branding-toolkit

 

4 stappen die nodig zijn. Als je graag wilt, dat je marketingstrategie werkt!

Duidelijkheid

Even terug naar de basis. Wat zorgt ervoor, dat mensen kopen? Ze kopen niet bij de hardste schreeuwer. Voor schreeuwers lopen mensen liever weg. Dat zou ik in elk geval doen 🙂 Maar wat zorgt er dan wel voor dat mensen gaan kopen?

Eigenbelang!

Elke klant vraagt zich af of hij er beter van wordt? What’s in it for me! Dus: wat het hem als klant oplevert moet glashelder zijn.

Je klant wil weten wat hij kan bereiken, als hij klant is bij jou. Gaat dan zijn lang gekoesterde wens in vervulling? Komt hij van zijn klachten af? Gaat hij meer geld verdienen? Wordt hij heel goed in …? Wees duidelijk in je aanbod. Wat doe je? En nog belangrijker: wat hebben je klanten daaraan?

Communiceren heeft 2 kanten! Wil je weten hoe dit precies werkt? Lees Het geheim van een continue stroom superleuke klanten – deel 2

Vertrouwen

Hiermee komen we meteen bij punt 2. Jij kunt makkelijk zeggen, dat je klanten er beter van worden. Dat wensen in vervulling gaan, klachten overgaan, ze meer gaan verdienen of goed worden in wat dan ook.

Maar spreek je de waarheid? Waarom zou iemand je geloven?

Je hebt vertrouwen nodig. Voordat we klant van je worden, willen we weten of het waar is wat je zegt. We willen ervan op aan kunnen, dat we er beter van worden. We willen bewijs!

Vertrouwen opbouwen kan op verschillende manieren. De eenvoudigste en meest effectieve is: anderen laten vertellen wat ze via jou hebben bereikt. Vraag beoordelingen, vraag testimonials, vraag klanten naar hun ervaringen met jou en deel hun antwoorden met anderen. Je kunt ook laten zien wat je doet en gedaan hebt. Deel je portfolio, schrijf casestudies over trajecten. Je kunt laten zien wie je klanten zijn, door hun logo te tonen. Een andere manier om vertrouwen te wekken is: laten zien dat je kennis van zaken hebt, dat je de expert bent. Deel je kennis en ervaring.

Wat ook heel goed werkt, is anderen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met je product of dienst. Laat iets proeven of uitproberen. Zorg er wel voor, dat de ervaring goed is!

Gunfactor

Stel: je bent duidelijk over wat je levert. Ook laat je zien, dat je waar kunt maken wat je belooft. Twee mooie stappen die het slagen van je marketingstrategie een stapje dichter bij brengen. Maar er is nóg iets belangrijks! Iets wat veel ondernemers onderschatten. Op dit punt ga je echt het verschil maken. Hiermee onderscheidt je je van al je collega’s. Je collega’s kunnen net als jij een duidelijk aanbod hebben met een duidelijk resultaat. Ze kunnen net als jij bewijs leveren, zodat er vertrouwen ontstaat.

Wat je collega’s niet hebben, is hetzelfde verhaal dat jij hebt: jouw verhaal. Met jouw verhaal bedoel ik, jouw drijfveer. De reden waarom jij doet wat je doet. Waardoor die drive bij jou zit of is ontstaan. Je collega’s hebben niet hetzelfde meegemaakt als jij. Niet dezelfde ervaring opgedaan. Iedereen is anders, doet anders, denkt anders. Iedereen is uniek. Elk bedrijf is daarom ook uniek. Dat is een feit en daarmee maak je echt het verschil.

Jouw verhaal trekt mensen aan die zich in jouw verhaal herkennen. Mensen die zich kunnen vinden in jouw manier van denken en jouw aanpak. Lees ook: Het geheim van een continue stroom superleuke klanten – deel 1

Voor wie kies jij, als er bij verschillende aanbieders hetzelfde aanbod ligt? Voor de aanbieder die je het meeste aanspreekt! Dat heet gunnen.

7 contactmomenten

De 4e en laatste stap is essentieel voor het slagen van je marketingstrategie: dat is de wet van 7. Een oude marketingregel zegt, dat er minimaal 7 contactmomenten moeten zijn, voordat iemand tot actie overgaat. Nu is 7 natuurlijk een magisch getal, maar het geeft aan, dat er veel contactmomenten nodig zijn voordat iemand ja tegen je zegt en tot actie overgaat.

Mensen zijn meestal geen snelle beslissers. Al helemaal niet als het om grotere uitgaven gaat. Daar neem je de tijd voor. Ik bespreek zoiets bijvoorbeeld eerst met mijn partner of andere personen die erbij betrokken zijn. Ik vergelijk andere opties. Soms laat ik het ook wel even rusten, omdat ik het nog niet weet. Er komen andere ‘belangrijke’ zaken voorbij waardoor een beslissing verder naar de achtergrond verdwijnt. Totdat ik er weer aan wordt herinnerd. Het komt voor, dat zo’n proces zich meerdere keren herhaalt, voordat ik ja zeg. Dat is in elke situatie anders. Ga maar eens bij jezelf na wat er aan vooraf gaat, voordat je een aankoop doet.

Meer hierover lees je in Het geheim van een continue stroom aan superleuke klanten – deel 3

Het is van groot belang dat je onder de aandacht blijft. Net zo lang tot iemand eraan toe is om JA te zeggen. Je kunt van elk contactmoment gebruik maken om het proces te versnellen, daarmee krijgt  zo’n contactmoment nog meer waarde.

Zorg er voor, dat je op een laagdrempelige manier met een potentiële klant in contact blijft. Bouw vanaf het eerste contactmoment aan een goede funnel. Een funnel is de reis die de klant aflegt totdat hij tot aankoop of opdracht overgaat. Er wordt veel gesproken over online funnels. Je zorgt ervoor, dat mensen een e-mailadres afgeven. Dat gaat vaak in ruil voor iets waardevols dat je ze geeft. Je laat ze kennis maken met jouw product of dienst dmv een productmonster, een white-paper, een mini training of masterclass enz. Met het mailadres in handen kun je deze persoon blijven voeden met interessante informatie, inspiratie, tools en aanbiedingen. Je kunt natuurlijk ook offline je eigen funnel maken. Maak dan een stappenplan hoe je met je nieuwe contacten omgaat. Je kunt op allerlei manieren contact houden. Een ontmoeting opvolgen met een belletje en/of een mailtje, delen van interessante informatie naar aanleiding van een vraag of opmerking, een uitnodiging sturen voor linkedIn, uitnodigen voor een event, een verjaardagskaartje sturen, een proefmonster aanbieden enz. Of je kunt ze doorsturen naar je online funnel.

Wil jij er zeker van zijn, dat jouw marketingstrategie gaat werken?

Gebruik dan deze 4 stappen.

    1. Zorg dat je duidelijk bent in wat je levert. Wat is je aanbod en welk resultaat levert dat op.
    2. Kom met bewijsmateriaal. Laat zien en ervaren, dat het waar is wat je zegt.
    3. Vertel je eigen verhaal. Laat zien wie je echt bent. Waarom doe je wat je doet. Waar komt die drive vandaan?
    4. Houd contact! Zorg voor een goeie funnel direct vanaf het eerste contactmoment.

Wat denk je? Lukt het om deze stappen te zetten of kun je wel wat hulp gebruiken? Plan gerust een gesprek in, dan kunnen we elkaar beter leren kennen.

En vergeet niet om de branding toolkit te downloaden. Daarin zitten de tools om je te onderscheiden van anderen en om super aantrekkelijk te worden voor je klanten.

Branding toolkit

Direct aan de slag? Download de Branding-toolkit

 

Op je zichtbaarheid!

Handtekening Miranda Kruse - Branding strategie en ontwerp

Wil je weten wat jouw volgende stap is om een Brand to Succes te maken van jouw bedrijf? Plan dan een strategiegesprek in. Samen kijken we waar je staat, waar verbetering mogelijk is en wat jou volgende stap is op weg naar een Brand to Succes. Dit gesprek van ± 1 uur is helemaal gratis. 

Denk je, dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden? Deel het dan gerust! Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *