15 jaar ondernemen, vallen en opstaan

sep 15, 2016

15 Jaar geleden. Ik kwam net terug van een wereldreis. Ik had een jaar lang door Azië, Australië en Nieuw Zeeland gereisd en de ultieme vrijheid en onafhankelijkheid ervaren. Ik had mijn baan er voor opgezegd. Mijn ex-werkgever vroeg mij of ik als zelfstandig ontwerper ontwerpklussen voor hem wilde doen. Ik had hem wel eens verteld van mijn ambitie om ooit mijn eigen bedrijf te starten. Ik weet nog precies wat ik dacht: Dit is mijn kans! Ik begin mijn eigen bedrijf én heb meteen een goede opdrachtgever!

Al gauw bleek, dat ik meer nodig had dan veel enthousiasme en 1 mooie opdrachtgever.
Van een collega kreeg ik de tip aan iedereen die het maar horen wilde, te vertellen, dat ik voor mezelf was begonnen als grafisch ontwerper. Dat deed ik en langzaam druppelden er wat opdrachten binnen. Maar niet voldoende. Toen ging ik willekeurige bedrijven bellen, aan koude aquisitie doen. Als ik daaraan denk, krijg ik nog de bibbers. Voordat ik belde, ijsbeerde ik een half uur door de kamer om moed te verzamelen. Als ik eindelijk zo ver was, belde ik op. Met bibberende stem vroeg ik dan of ze een ontwerper nodig hadden. Die gesprekken liepen in veel gevallen op niets uit. Ik had geen idee hoe ik mezelf moest verkopen.

Ik ging netwerken. Werd lid van allerlei netwerkclubs. Leerde wat mensen kennen en kreeg er plezier in. Ik maakte makkelijk contact en vond het leuk om te horen wat anderen deden. Ik deed veel inspiratie op. Maar ik vertelde zelden over mijn eigen bedrijf, omdat ik bang was dat niemand dat interessant vond. Na 5 jaar lidmaatschap wist nog bijna niemand wat ik deed.

Toch lukte het me een eigen bedrijf op te bouwen. Totdat in 2008 de crisis uitbrak. Ook míjn klanten kwamen in zwaar weer terecht. Ik kreeg te maken met uitstel van betalingen en een faillissement. Mijn omzet liep drastisch terug. Tot overmaat van ramp verkocht een grote klant onverwacht zijn bedrijf aan een buitenlandse onderneming. Mijn omzet was binnen 1,5 jaar gehalveerd.

We hadden inmiddels 3 kinderen en een eigen huis. Vrij en onafhankelijk voelde ik me al lang niet meer. De verantwoordelijkheid was groot; de druk om geld te verdienen enorm. Ik voelde me machteloos en overgeleverd aan de ‘goodwill’ van mijn klanten. Ik was één van de vele grafisch ontwerpers. Goed in mijn vak, maar voor mij 10 anderen! Het moest anders! Maar hoe?

Ik ging beter naar mezelf kijken. Wat was nu mijn toegevoegde waarde? Ik hield me veel bezig met het ontwerpen van logo’s en websites. Ik vind het belangrijk om de juiste boodschap uit te dragen en ervoor te zorgen, dat die ook overkomt en klanten zich aangetrokken voelen…. Daar gaat het om! ‘Even’ een logootje maken is voor mij veel te kort door de bocht. Terwijl die vraag toch regelmatig voorbij kwam.

Ik had het gevoel dat ik niet gezien werd zoals ik mezelf zag. Ik moest mijn eigen boodschap ook uit gaan dragen. Daarom ging ik verhalen schrijven over wat ik belangrijk vind in mijn werk. Wat is een goede huisstijl? Hoe zorg je ervoor, dat je bedrijf wordt herkend? Hoe zorg je dat je boodschap over komt?

 topoftheworldDie verhalen begon ik te delen in nieuwsbrieven voor klanten en belangstellenden. Om lezers te inspireren deelde ik tips en ervaringen van mij en van mijn klanten. Daar kreeg ik reacties op. Ik merkte, dat deze manier van communiceren gewaardeerd werd. Dat was een stimulans om door te gaan.

Al schrijvende zag ik steeds duidelijker voor me wat ik te bieden heb en wat mijn meerwaarde is. Ik heb mijn huisstijl veranderd. Mijn website opnieuw vormgegeven, zodat ik mijn eigen boodschap op een duidelijke manier kan overbrengen. Ik laat me vaker online zien (via Twitter, Facebook, LinkedIn), maar ook offline (netwerken, presentaties, brainstormsessies, workshops). Met als gevolg dat ik steeds vaker gevraagd wordt voor het ontwerpen van een huisstijl of website. Steeds meer klanten vragen hulp bij het onder de aandacht brengen van hun bedrijf.

Mijn verhaal wordt steeds duidelijker voor mijn volgers. Ik ben zichtbaar, waardoor er steeds meer klanten en opdrachten bij komen. Het gaat natuurlijk niet vanzelf. Maar ik heb nu het gevoel dat ik het succes van mijn bedrijf zelf in de hand heb. Dat voelt goed!

Tot op de dag van vandaag werk ik aan de positionering (de branding) van mijn bedrijf. Als ik ervoor blijf zorgen, dat ik zichtbaar ben op de manier die precies past bij mij en mijn bedrijf, komen er opdrachten en is er continuïteit. Er is nog steeds veel werk aan de winkel. Maar dat maakt het ondernemen juist leuk! Jezelf en je bedrijf steeds verder ontwikkelen, je doelen steeds verder leggen…. Dat is de vrijheid van het ondernemen.
Op je zichtbaarheid!

handtekening

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *