Wat je moet weten, als je aandacht wilt trekken!

,

Het is alweer zo’n 6 jaar geleden, dat ik de stoute schoenen aantrok en mijn eerste presentatie gaf voor publiek. Ik vond, dat ik mezelf ook voor publiek moest kunnen presenteren. Voor mij was het belangrijk mijn bedrijf ook op die manier zichtbaar onder de aandacht te brengen.

Die eerste presentatie leek heel vertrouwd. Die was voor mijn eigen netwerk van zo’n 30 vrouwen. Maar wat vond ik het spannend! De zenuwen gierden door mijn keel. Ik had een presentatie gemaakt in PowerPoint en mijn tekst ingestudeerd. Maar ruimte voor interactie met het publiek zat er niet in: veel te spannend! Na afloop bleek, dat er tijd over was. Maar ik voelde 30 paar ogen op mij gericht en klapte helemaal dicht.

Toch bleef het verlangen om dit vaker te doen. Spreken voor publiek. Mijn verhaal vertellen! Mijn kennis en ervaring delen! Ondernemers inzicht geven en stimuleren om op een eigen manier zichtbaar te worden! Maar als ik eraan dacht en het publiek voor me zag, kwamen de zenuwen weer opzetten.

Ik ben gaan experimenteren. Eerst workshops gegeven in groepjes. Dat ging me best goed af. Later was er een presentatie voor 70 startende ondernemers: ik kwam niet uit de verf. Als ik daaraan terugdenk, breekt het angstzweet me weer uit. Achteraf gezien is dat een te grote stap geweest.

In het leven gaat het er niet om hezelf te vinden, maar om jezelf uit te vindenHet verlangen om voor publiek te staan is er nog steeds. Als ik een pakkende TEDex talk beluister of geraakt wordt door een presentatie met een pakkende boodschap, denk ik altijd. Dat wil ik ook!

De afgelopen maanden heb ik een presentatietraining gevolgd (Spreken is Goud van Geert Zomer). Met als doel volledig mezelf te kunnen zijn en recht vanuit mijn hart te durven spreken voor publiek.

Weet je wat mijn belangrijkste ontdekking was tijdens deze training?

Het gaat helemaal niet om het lef je volledig bloot te geven en recht vanuit je hart te durven spreken! Als je je publiek wilt raken gaat het om de opbouw van je verhaal en het op de goede plekken van je betoog toepassen van tools die je hebt aangeleerd. Een kwestie van oefenen!

Zo gaat het ook met zichtbaar worden en onder de aandacht komen. Je hoeft niet je hele hebben en houwen te publiceren en je volledig bloot te geven. Volg de branding structuur. Leg een stevig fundament, vertaal dat naar een eigen identiteit en ontdek welke tools het beste bij je passen. Zet ze in, stap voor stap, waardoor je steeds beter opvalt en de aandacht trekt.

Op je zichtbaarheid!

handtekening

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

[button url=”http://eepurl.com/yMlrf” text=”Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen” size=”small” type=”primary” icon=”” external=”0″]
[separator type=”invisible” size=”small” icon=”star”]

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *