Communiceer je met je ideale klant of met je publiek?

,

Ik had een gesprek met een klant over effectief communiceren via de sociale media. Ik vroeg hem: ‘Communiceer je met je ideale klant of met je publiek?’ En mijn klant vroeg mij: ‘Wat is het verschil?’

Dat is een veel voorkomende reactie! Heel wat ondernemers lopen rond met onbeantwoorde vragen over de ontvangers van hun boodschappen op hun website, Twitter, Facebook, LinkedIn enz.. Wie is die belangstellende aan de andere kant van het communicatieproces? Wat is het effect?

In mijn artikel van vorige maand, Nieuwe website? 5 Vragen die jou ‘n vliegende start bezorgen!, schrijf ik over de bezoeker van je website. In al die 5 vragen staat de bezoeker van je website centraal. Als je niet weet wie dat is, kun je geen verbinding maken. En verbinding is de basis voor contact. Dat geldt voor al je communicatie en promotie. Verbinding ontstaat, als je allebei geïnteresseerd bent in hetzelfde onderwerp.

Publiek - ideale klantJe ideale klant heeft die gelijkgestemde interesse. Als het goed is, denken jullie allebei na over dezelfde onderwerpen. Misschien vanuit een ander perspectief. Maar dat maakt het juist zo interessant om elkaar te volgen en met elkaar in gesprek te gaan!

Maar je ideale klant is waarschijnlijk niet de enige met deze interesse. Er zijn veel meer mensen die geïnteresseerd zijn in die onderwerpen: verwijzers, adviseurs, collega’s, werknemers, investeerders, partners, ambassadeurs…. Iedereen met een gelijkgestemde interesse. Al die mensen samen noem ik je publiek.

Maak contact met je publiek!

Dan werk je aan een stevige basis voor de blijvende zichtbaarheid van je bedrijf. Je publiek kan heel veel voor je betekenen. Je publiek kan je naamsbekendheid geven, jou aanbevelen of iemand naar jou doorverwijzen. Je publiek kan jouw verhalen delen en zo je bereik vergroten!

Met je ideale klant communiceer je anders dan met je publiek.
Jouw ideale klant spreek je aan op zijn of haar behoefte en bied je een oplossing aan. Je publiek spreek je aan op jullie gelijkgestemde interesse: door het delen van kennis, informatie, inspiratie, interessante weetjes, filmpjes, verhalen enz..

Als je contact legt met je publiek, creëer je een brede en duurzame basis voor je bedrijf. Dat zorgt voor veel meer continuïteit.

Op je zichtbaarheid!

handtekening

 

 

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle kennis, inzicht en inspiratie om te bouwen aan een aantrekkelijk merk voor je bedrijf. Meld je dan aan voor de E-zine IkzieIkzie… Ik stuur je dan elke maand een update. Je naam en e-mailadres worden alleen gebruikt om je de e-zine te sturen.

[button url=”http://eepurl.com/yMlrf” text=”Ja, ik wil de IkzieIkzie-mail ontvangen” size=”small” type=”primary” icon=”” external=”0″]

Denk je dat andere mensen uit je netwerk dit artikel ook interessant vinden deel het dan gerust. Je kunt gebruik maken van onderstaande buttons.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *